Откриха най-големия вулкан на Земята

Природа Наука

Новият най-голям щитов вулкан е повече от два пъти по-огромен от предишния рекордьор Мауна Лоа (Mauna Loa).

Под върховете, извисяващи се на 52 м над морското равнище, се простира най-големият вулкан в света - Пухахону (Pūhāhonu).

© NOAA

Мауна Лоа, извисяващият се гигант на остров Хавай, отдавна се смята за най-големия вулкан в света. От основавата му на морското дъно до върха, той е висок повече от 9170 м и е широк 83 000 кубически километра. Сега обаче учените смятат, че са открили още по-голям вулкан.

В средата на Тихия океан, на 952 км северозападно от Хонолулу и на 52 м над морското равнище се издигат върховете на скалистия базалтов остров Гарднър Пинакълс (Gardner Pinnacles). А под привидно безличните, безплодни скали се намира древният Пухахону (Pūhāhonu) - най-големият вулкан в света.

Скорошно картографиране на морското дъно разкрива, че малките върхове, подаващи се над водата, всъщност са върховете на Пухахону - вулкан, част от планинската верига Хавай–Император (Hawaiian–Emperor), която се простира на близо 6000 км между Хавайските острови и Източното крайбрежие на Русия. Веригата, съставена предимно от подводни планини включва повече от 80 подводни вулкана, повечето от които вече не са активни. Все пак, някои от по-младите върхове все още се издигат над сушата и понякога дори изригват.

Тюлени се припичат на слънце на върха на Пухахону (Pūhāhonu).

© Starr Environmental​

Майкъл Гарсия от Хавайския университет в Маноа и неговият екип изучават Пухахону, с помощта на детектори за сонарни и гравитационни вълни. Изследователите установяват, че древният вулкан е съставен от около 150 000 кубически километра скала. Въпреки че само малка част се издига над морското равнище, той е два пъти по-голям от Мауна Лоа. В по-голямата си част Пухахону се намира на екстремни дълбочини, като общата му височина се равнява на пет Айфелови кули, поставени една върху друга. Поради размера на вулкана, земната кора под него е потънала на стотици километри, от момента на образуването му преди милиони години. Оттук идва и името Pūhāhonu - хавайска дума за „костенурка, издигаща се за глътка въздух“, пише Earthly Mission.

Щитовите вулкани, като Pūhāhonu или Mauna Loa, са най-големите известни видове вулкани. Тези куполообразни планини с леко наклонени страни са образувани от изригването на много голямо количество лава, която се разлива надалеч, образувайки по този начин вулкани, които приличат на щит, лежащ на земята. Пухахону се образува преди около 14 милиона години от едно-единствено изригване на магма, която нахлула през твърдата част от вътрешния слой на Земята. В продължение на цялото това време тя “построява” вулкана на височина от 4500 м върху площ от 275 км дължина и 90 км широчина.

Освен това, изглежда че Пухахону е не само най-големият вулкан на Земята, но вероятно и един от най-горещите. Гарсия и екипът му анализират няколко проби от оливин - кристализирала магма, която събират от различни части на вулкана. Въз основа на състава на оливина, учените правят извод за температурата, при която магмата кристализира в оливин. Според резултатите, магмата на Пухахону трябва да е била около 1700 градуса по Целзий, когато потича за първи път. Това я прави най-горещата регистрирана магма в историята - в унисон с екстремния размер на вулкана.

Малкият връх на великия Пухахону е дом на много видове птици, които изграждат гнездата си сред неговите камъни. В околните води пък има разнообразие от морски обитатели. Тук живеят много видове риби и корали. Гарднър Пинакълс е регистриран и като местообитание на гигантското опихи (Cellana talcosa) – вид воден охлюв, който живее в приливните зони на древния вулкан.