Откриха блатно чудовище с плоска глава и огромни зъби, живяло преди динозаврите

Наука

Изследователи в Намибия са открили вкаменелости на огромно, блатно същество, което поглъщало плячка със странната си глава.

Художествена илюстрация на G. jennyae, живял в блатата на суперконтинента Гондвана.

© Габриел Лио

Подобният на саламандър гигантски хищник, наречен Gaiasia jennyae е живял преди около 280 милиона години - 40 милиона години преди първите динозаври. Неговите вкаменелости предлагат поглед към ранната еволюция на тетраподите или четирикраките гръбначни животни.

Черепът му е дълъг повече от 0,6 м и изследователите смятат, че цялото животно може да е било дълго до 2,5 м, което го прави най-голямото същество от този вид, според изявление. Изследователите описват блатното създание в проучване, публикувано в Nature.

„Gaiasia jennyae е бил значително по-голям от човек и вероятно е живеел близо до дъното на блата и езера“, казва в изявление съавторът на изследването Джейсън Пардо, изследовател в Музея по естествена история на Фийл в Чикаго.

Вкаменелостите на G. jennyae са открити във формацията Gai-As.

© Роджър М. Х. Смит

Според изследователите това вероятно е бил върховният хищник в тогавашната блатиста екосистема.

„Има голяма, плоска глава с форма на тоалетна седалка, която му позволявала да отваря устата си и да засмуква плячка“, казва Пардо. „Имало е огромни зъби, цялата предна част на устата е просто едни гигантски зъби.“

Изследователите откриват вкаменелостите във формацията Gai-As в Северозападна Намибия, която е била южната част на суперконтинента Гондвана, по времето, когато е съществувал G. jennyae. Екипът открива вкаменелости от четири индивида, включително фрагменти от череп и гръбначен стълб.

„Когато открихме този огромен екземпляр просто да лежи на мястото като гигантска конкреция, беше наистина шокиращо“, казва в изявлението съавторът на изследването Клаудия Марсикано, изследовател от Университета в Буенос Айрес. „Разбрах само като го видях, че е нещо съвсем различно. Всички бяхме много развълнувани.“

По времето, когато е живял G. jennyae, съвременна Намибия е била разположена по-на юг, почти успоредно на най-северната точка на Антарктида днес, и ледниковият период е бил към края си, пише Live Science.

Докато земята близо до екватора започнала да изсъхва и да се развиват нови животни, които да запълнят ниши, блатата по-близо до полюсите се запазили, позволявайки и на животните да запазят по-примитивни черти.

G. jennyae е стъблен тетрапод — ранно гръбначно животно с междинни характеристики между риба и първите истински четириноги животни. Стволовите четириноги все още имали водни черти като хриле и крайници, които не били напълно еволюирали за движение по сушата.

„Наистина, наистина е изненадващо, че Gaiasia е толкова архаичен“, казва Пардо. „Той е свързан с организми, които вероятно са изчезнали преди 40 милиона години.“

G. jennyae показва как животните, които съществуват по-на юг, са коренно различни от тези, които били по-близо до екватора, казва Пардо. Неговият успех по време на този критичен геоложки период може да хвърли светлина върху това как светът се променя, за да поддържа различни форми на живот.

„Колкото повече търсим, толкова повече отговори можем да намерим относно тези основни животински групи, които ни интересуват, като предците на бозайниците и съвременните влечуги“, казва още Пардо.