Открит е рядък жираф без петна - първият, виждан някога в дивата природа

Природа • •

Наблюдението се случва само няколко седмици, след като необичайното състояние е забелязано при новородено жирафче в зоопарк в Тенеси. Аномалия ли е това или е по-често срещано, отколкото смятат учените?

Жираф, заснет в Намибия, е видян и сниман за първи път в дивата природа само седмици след като в зоологическа градина в САЩ се роди друго животно с този тип оцветяване.

© Екарт Демасиус и Фондация за опазване на жирафите

Само седмици след като жираф в зоологическа градина в САЩ се роди без характерните за вида петна, друго такова жирафче беше видяно и снимано в дивата природа за първи път.

То е забелязано в Mount Etjo Safari Lodge, частен резерват в Централна Намибия. Екскурзоводът Екарт Демасиус вижда и снима изцяло кафявото малко по време на разходка в резервата, чиято площ е около 90 000 акра, според Фондацията за опазване на жирафите. Демасиус, който не беше открит за коментар, е споделил снимките си с нестопанската организация.

Сара Фъргюсън, ветеринар във Фондацията, казва, че наблюденията на двете жирафчета без петна са чисто съвпадение и че няма данни, които да предполагат, че това оцветяване се среща по-често, отколкото в миналото.

Това откритие е просто още един пример за „странния начин, по който работи светът“, казва тя, добавяйки, че е „толкова изумена и доволна, че има още толкова много за научаване и откриване за жирафа“.

Генетични аномалии

Мрежестият жираф (Giraffa reticulata), роден в зоологическата градина Brights Zoo в Лаймстоун, Тенеси, по-рано това лято, наскоро е кръстен Kipekee, което означава „уникален“ на суахили. Жирафчето, родено в дивата природа, е представител на друг подвид жираф, открит в Южна Африка - анголския жираф (Giraffa camelopardalis angolensis).

Преди ражданията на тези малки, жираф с изцяло кафява окраска е видян за последен път в зоопарк в Токио през 1972 г.

Малкото и майка му са снимани в резервата, в който живеят около 800 жирафа, в Централна Намибия.

© Екарт Демасиус и Фондация за опазване на жирафите

Учените, включително Фъргюсън, смятат, че едноцветната окраска вероятно се дължи на една или повече генетични мутации, които все още не са идентифицирани.

Някои аспекти на жирафските петна се предават от майката на малкото, според проучване от 2018 г. на списание PeerJ, а по-големите, по-кръгли петна изглежда са свързани с по-висок процент на оцеляване при по-младите жирафи, но причините за това остават неясни.

Невъзможно е да се каже какво означава тази генетична аномалия за здравето на животното, казва Дерек Лий, професор по биология в Penn State University и съавтор на проучването на PeerJ, но все пак няма доказателства, че разликата в оцветяването поставя животното в неизгодно положение.