Нежно цвете се оказа прикрит убиец

Природа • •

Фалшивият асфодел e цвете, което расте във високопланинските влажни зони на Западна Северна Америка. Растението си набавя по-голямата част хранителните вещества, като яде насекоми.

Западният фалшив асфодел има хубави бели цветове и власинки, по стъблото си, които могат да улавят и смилат насекоми.

© Боб Свит

Ако се разхождате през планинско блато по западното крайбрежие на Северна Америка през лятото, има голяма вероятност да срещнете фалшив асфодел (Triantha occidentalis) - непретенциозно цвете с дълги тъмнозелени стъбла, завършващи с бели цветове.

Оказва се, че фалшивият асфодел, разпространен от Аляска на юг до Калифорния, крие тайна от човечеството: то е месоядно.

Наскоро ботаникът Цянши Лин научава от свой състудент от Университета на Британска Колумбия, че растението има структури на стъблото си, които наподобяват лепкавите капани, които други месоядни растения, например росянката, използват за улавяне на насекоми. Ето защо Лин решава да разбере дали същото може да се отнася и до това цвете.

Проучванията на Лин показват, че наистина фалшивият асфодел, растение, познато на науката повече от век, улавя и смила малки насекоми. До две трети от азота (жизненоважно хранително вещество) в листата му идва от тези животни, според проучване, публикувано на 9 август в Proceedings of the National Academy of Sciences.

„Този вид растение поглъща и преработва тъканите на насекомите, с които се храни, което е доста готино“, казва Лин, която сега е докторант в Университета в Торонто.

Преди това изследване учените знаеха, че месоядството еволюира 11 пъти в различни видове растения. Това откритие представлява дванадесета независима еволюция, казва Лин.

Редки месоядни растения

Фалшивите асфодели имат някои прилики с росянката. Семейство Росянкови обединява над 150 растения, които улавят насекоми чрез лепкави и често ярко оцветени власинки или косъмчета. След това те отделят ензими, с които втечняват, храносмилат и абсорбират животните цели.

Галерия | Растения убийци

Разкриване на тайната на растението

Но тези блатни бели цветя принадлежат към Tofieldiaceae - семейство дребни тревисти многогодишни растения, от което не са известни други месоядни. Фалшивите асфодели също имат много кратък вегетационен период: поникват след топенето на снега през май, цъфтят през юни и юли, произвеждат семена и изсъхват до началото на есента.

Подобно на фалшивия асфодел, повечето месоядни растения се срещат на слънчеви места с бедна на хранителни вещества почва, където способността за смилане на насекоми осигурява предимство. Производството на биологични структури, способни да улавят и поглъщат животни обаче изисква много енергия и се смята, че само 0,2 % от цъфтящите растения притежават тази способност.

Една от причините, поради които хищничеството на това растение е било прикрито, е, че неговите косъмчета са много малки и растат само на стъбълцето, което държи цвета – уникална характеристика спрямо всяко известно месоядно растение, казва Лин.

Ловенето на насекоми, които биха могли да бъдат опрашители, може да не бъде толкова продуктивно, казва още Лин. Но изследванията показват, че това блатно цвете почти изцяло улавя малки мравки и мухи, а не по -големи опрашители като пчели.

Андреас Флейшман, учен от Държавната ботаническа градина в Мюнхен, казва, че просто етикетирането на растението като „месоядно“ може да пропусне някои потенциални квалификации. Той казва, че ситуацията с това растение може да бъде по-удачно описана като „отбранително убиване“, тъй като власинките изглежда имат и функцията да предотвратяват навлизането на неопрашителни насекоми в цветовете.

„За месоядните растения, според мен, основният критерий е не толкова смилането на насекомите... по-съществено е привличането на плячка“, казва Флейшман, който не участва в доклада. Той не е убеден и че лепкавите власинки на асфодела привличат насекоми.

Растения убийци

Растения убийци

Те подмамват нищо неподозиращите насекоми в смъртоносни капани, а после пируват с тях.