Разкрийте тайните на произхода на живота

Цивилизация Природа • •

Тази фотографска одисея ни отвежда на пътешествие из историята на Земята и разкрива първичните геофизични процеси, които водят до появата на живота.

Пресъздавайки сцена от миналото на Земята, вулканът Eyjafjallajökull в Исландия изхвърля лава при изригване през 2010 г. Лавата изпълва дефиле, издълбавано в продължение на векове чрез разместване на тектонски плочи и извираща ледникова вода.

© Фотограф: Оливие Грюнвалд

„Това пътуване през времето, пространството и разнообразието има за цел да укрепи връзката ни с природата и вдъхновява уважение към Земята“, казва френският фотограф Оливие Грюнвалд. В продължение на 30 години той и неговата партньорка, природозащитничка и писателка Бернадет Гилбертас, пътуват по света, документирайки местата, които най-добре показват силите, оформили нашата уникална планета. Именно те стоят в основата на авторския им проект Origins: Нашата скалиста планета е родена от хаоса. Водена от еволюцията, тя е дом на разнообразни местообитания и милиони видове. Един от тях е нашият собствен вид - Homo sapiens - запленен от чудесата на Земята и също толкова способен да ги унищожи.

„Нужни са 4,5 милиарда години, за да се създаде тази буйна, изобилна и приветлива планета“, казва Грюнвалд. „Какво ще направим сега? Ще продължим ли да захранваме екологичната криза или ще решим да направим нужното, за да предотвратим най-лошото?"

Origins показва красотата и обхвата на необузданата природа. Вулканите бълват нажежени потоци от лава. Полярните сияния танцуват като призраци в ледената нощ. Ерозивните сили оформят планини. Прохождащите форми на живот се борят да намерят пътя си. Растителността се разпространява по цялата планета, а животните се развиват в нови подвидове в местообитанията.

„Понякога необуздана, понякога ведра, винаги движеща се и красноречива, природата е неограничен източник на вдъхновение“, казва Гилбертас.

Тези изображения - част от колекцията на Грюнвалд, са класифицирани в четири групи.

Първата е “Хаос” – снимки, които отразяват бурния произход на планетата.

Втората е “Планетата Земя” – снимки, които се фокусират върху пейзажи, формирани от ерозионните сили.

Третата е “Оазис” – снимки, които представят разпространението на растенията и техните неспирни опити да съществуват в най-невероятните среди.

И накрая, темата за животните празнува биоразнообразието на животинското царство в цялото му великолепие.

Грюнвалд и Гилбертас улавят същността на местата, които свидетелстват за далечното минало на Земята – искрата на предците, която запалва живота.

Хаос

Много учени смятат, че всичко започва преди около 4,5 милиарда години, когато експлозия на свръхнова създава слънчевата мъглявина - въртящ се облак от газ и прах, оформил нашата слънчева система.

На разсъмване тънък облак се задържа над Улуру, пясъчник, появил се в сърцето на Австралия, образуван преди повече от 500 милиона години. С височина 863 м, тази скала, свещена за аборигените в района, се откроява в обширната шир на Северната територия.

© Фотограф: Оливие Грюнвалд

Осем планети и множество други небесни тела започват да обикалят около нашата масивна звезда. От тях само три – Венера, Марс и Земята, застават в обитаемата зона - районът около Слънцето, където течната вода може да съществува на повърхността на планетата. Но, доколкото знаем, животът се заражда само на Земята, извървявайки дълъг и труден, а може би и белязан от случайността път.

Първоначално нашата планета представлява гореща маса, чиито елементи са оставени на милостта на силите на гравитацията. По-тежките елементи потъват към центъра на Земята, образувайки метално ядро. След това дълъг процес на охлаждане създава две ключови съставки за живота - земната кора и водната пара, която кондензира и пада на повърхостта – първият дъжд. Метеорити и астероиди бомбардират планетата, а постоянните земетресения и изригвания отделят огромни количества магма и газ от пукнатини и вулкани.

В някакъв момент планетата образува отделни тектонски плочи, които се движат заедно и се разтрошават една в друга, принуждавайки част от скалата да се върне обратно във вътрешността. Вулканите, повечето от които се образуват близо до ръбовете на тектоничните плочи, осигуряват постоянен вътрешен източник на топлина на планетата. За наше щастие вътрешността на Земята продължава да генерира топлина от радиоактивния разпад на урана и други елементи, останали от времето на нейното образуване. Заедно със Слънцето този процес поддържа комфортна температура за живот на планетата.

Процесите, които протичат във вътрешността на Земята я обвиват с магнитен щит, простиращ се от ядрото навън до Космоса, предпазвайки ни от космическа радиация. Без този щит слънчевият вятър би отстранил атмосферата на планетата, оставяйки повърхността суха и негостоприемна. Този деликатен баланс прави още по-удивително това, че животът някак успява да се зароди в хаоса на ранната Земя.

Планетата Земя

„Почвата е великият съединител на нашия живот, източникът и дестинацията на всичко“, пише американският философ и фермер Уендъл Бери. Почвата, по която стъпваме, се е оформила още в началото от силите на природата.

Тези колчанови дървета (Aloe dichotoma) в Намибия са на почит сред народа сан, които издълбават клони, за да направят колчани (калъфи) за своите стрели. Дърветата, застрашени от повишаването на температурата, имат широки корони, които осигуряват идеално място за гнездене на тъкачи (Ploceidae).

© Фотограф: Оливие Грюнвалд

Подобно на участници в космическа конспирация, метеоритите, вулканите и земетресенията обединяват сили с водата, вятъра и гравитацията, за да трансформират земната кора в състав от елементи като кислород, силиций, алуминий, желязо, калций, натрий, калий и магнезий.

Резултатите са привидно безкраен и поразително разнообразен набор от явления - планини и върхове, обширни плата и равнини, депресии, дълбоки дерета, фиорди, океански дълбини, дюни, скали. Скалите и минералите, изковани от първични елементи, се образуват в продължение на милиарди години. В някакъв момент органичните молекули започват да обогатяват древните седименти, които изиграват ключова роля за възникването на нова и мощна сила - животът.

Геологията разкрива историята на структурата и състава на Земята. Докато много скални тайни са заличени от повърхността на Земята, други великолепни образувания оцеляват, за да разкажат историята на цели геоложки ери. Всяко от тези места – Големият каньон, Капитолийският риф на Юта, планината Улуру в Австралия и каменната гора на Мадагаскар, само колкото да назовем няколко, ни отвеждат на едно интроспективно пътешествие, което разкрива абсолютната величина на безкрайните чудеса на нашата планета.

Оазис

Първите живи същества се появяват на Земята преди около 3,5 милиарда години - стотици милиони години след раждането на планетата. Все още не знаем как е възникнал този генезис. Но някои изследвания предполагат образуване на необходимите органични молекули в дълбоководните хидротермални цепнатини в земната кора. Както и да са възникнали тези първични организми, те освобождават необузданата сила на живота по цялата планета.

Дъждовните гори Хох, в сърцето на Олимпийския национален парк в щата Вашингтон, са една от последните останали тропически гори с умерен климат в Северна Америка и истински празник за очите. Много различни форми на живот се размножават под диплите от иглолистни дървета, мъхове и папрати.

© Фотограф: Оливие Грюнвалд

Фотосинтезиращите бактерии, известни като цианобактерии, изиграват съществена роля в това разпространение на живота. Те са първите микроорганизми, които развиват фотосинтеза, която им позволява да събират енергия от слънчевата светлина, произвеждайки кислород като отпадъчен продукт.

Благодарение на цианобактериите, древната атмосфера, формирана предимно от водород, азот и въглероден диоксид, се трансформира в среда, богата на кислород. Кислородът реагира със слънчевата светлина, за да образува озоновия слой, който предпазва земната повърхност от ултравиолетовата радиация. Дишащите кислород аеробните организми стават все по-изобилни, докато анаеробните микроорганизми, които процъфтяват при липса на кислород, започват да намаляват.

Някои от тези микроорганизми дори обединяват сили в симбиоза, която води до появата на по-сложни еукариотни клетки, притежаващи ядро и защитна мембрана – градивните елементи на всички растения и животни.

Повече от милиард години едноклетъчните организми са били единственият живот на Земята. Сложните многоклетъчни организми, с различни видове клетки, изпълняващи различни функции, стават нещо обичайно чак през камбрийската експлозия преди около 540 милиона години. Повишените нива на кислород и други условия на околната среда предизвикват необикновено разпространение и разнообразие на живота.

Развиват се нови видове в екосистеми в морето и на сушата, създавайки взаимозависима мрежа от живот, която се поддържа в продължение на хилядолетия в деликатен баланс, който днес все повече е застрашен от човешката дейност.

Зверове

Последният универсален общ прародител, известен с акронима LUCA (Last universal common ancestor), е хипотетичният организъм, който бележи родословието на всички живи същества. Все още не знаем кога и къде е живял LUCA, въпреки че някои учени смятат, че това може да са били едноклетъчни бактерии, живели в богати на сяра хидротермални цепнатини на морското дъно преди четири милиарда години.

Някога около 50 милиона бизона кръстосвали територията на Съединените щати, като до 1875 г. остават само 600 индивида в резултат на масовото им избиване. Днес видът е възстановен до над 5000 индивида в Националния парк "Йелоустоун", Уайоминг.

© Фотограф: Оливие Грюнвалд

В крайна сметка животът еволюира в по-сложни форми, особено след като еукариотните организми започват да обменят генетичен материал чрез сексуално размножаване. Преди около 500 милиона години растенията и гъбите се разпространяват от моретата, за да колонизират земята. Появата на първите членестоноги – предци на съвременните насекоми, паякообразни и ракообразни, поставя началото на появата на безброй различни форми на живот, които изграждат огромна мрежа от физически, химични и биологични взаимодействия.

Възходът на гръбначните животни по време на камбрийската експлозия дава началото на нова и мощна вълна на разнообразието на живота, което води и до еволюцията на първите хоминини преди около шест милиона години, и на нашия собствен вид, Homo sapiens, преди повече от 230 000 години. Но от всички играчи на арената на живота, предизвикали някаква промяна, нито един не е трансформирал Земята така, както хората. Ние се превърнахме в най-мощната ерозионна сила, а произведените от нас продукти надвишават цялата биомаса на планетата.

Въпреки че хората са достатъчно интелигентни, за да оценят забележителната история на живота на Земята, ние все още не сме схванали напълно отговорността, която идва с това съзнание и как да защитим биосферата на Земята от нашите неумолими амбиции.

Галерия | Пътешествие през историята на Земята в снимки