От скицата до магазина: как шведската Fjällräven проектира своите продукти

Пулсът на времето

Вече повече от 60 години Fjällräven и природата поддържат своето вдъхновяващо приятелство. Практичните, издръжливи и вечни модели екипировка на марката са световно признати.

Последните проучвания разкриват, че употребата на даден продукт за дълъг период от време има безспорно положителното въздействие върху околната среда. Това е своеобразно потвърждение на ценностите на Fjällräven и мотивацията на марката да не спира да създава непреходно любими модели.

Кристиане Долва, ръководител на отдел „Устойчивост“ в компанията споделя, че философията, която крепи Fjällräven се върти около оста устойчивост - практичност – безвремие. „Не сме почитатели на бързо сменящите се трендове. Ефикасно устроеният продукт е способен да издържи предизвикателствата на времето, природата и модата. Прилагаме това виждане при разработването на нашите модели, за да сме сигурни, че даденото яке, раница или друг тип екипировка ще бъде предавано от поколение на поколение.“ Fjällräven вярва, че с усилията, които влага в произвеждането на екипировка, издържаща десетилетия наред, помага не само на себе си като компания, но е в полза на потребителите и разбира се, на природата.

Началото на пътешествието

Една от най-важните части за безпроблемен трекинг е екипировката. Но преди да е достигнала крайната си точка, като верен спътник на пътешествика, тя е само скица на дизайнер. Задание, подадено до дизайнерския екип от мениджърския екип, дава тласък на процеса. В него подробно се описва върху какви колекции да се съсредоточат дизайнерите и какви продукти да добавят към линията. От своя страна дизайнерите представят кои модели според техния опит имат нужда от още повече подобрения или пък създават чисто нови, водени от своите желания. През цялото време те мислят за устойчивостта и създаване на трайна екипировка както по отношение на материята, така и по отношение на стила.

След концепцията, е ред на многобройни тествания. Дизайнерите сондират мнения, включително като разговарят с потребители на Fjällräven. Те виждат как ги използват в момента и обмислят начини за подобряването им. Едновременно с това, те търсят пропуски в продуктовата гама. Дизайнерският екип споделя: „Понякога хората използват нашите продукти по начини, които не сме очаквали. И това ни дава идеи за бъдещи модели“.

Като пример за непрекъснат стремеж към усъвършенстване, компанията посочва панталоните Abisko Midsummer. През 2021 г. многократно награждаваният модел идва и във вариант с цип. Комбинирайки G-1000 Air Stretch и еластична полиестерна тъкан, панталоните са леки, събират се в раницата и осигуряват добро проветряване. Ципове над коленете позволяват да се трансформират в шорти, без да се губи усещането за комфорт. Това е вероятно най-добрият панталон за трекинг при топло време и е перфектен за пътешественици, които не искат да носят тежки товари.

Въпреки значителните ресурси, които компанията отделя, за да тества продуктите си, най-добрият индикатор за качество остава тяхната история, разказана от потребителите на бранда. „Получаваме толкова много позитивни отзиви от доволни клиенти, които свидетелстват за трайността на моделите ни. Благодарение на тях ние продължаваме да се усъвършенстваме и да прилагаме нови производствени техники.“, сподели Долва.

Материалите имат значение

Съществен принос към екологичната следа на една модна компания има изборът на суровите материали. Това върви ръка за ръка с функционалността на произведените продукти. Един материал може да има по-нисък въглероден отпечатък, но ако не върши това, за което е предназначен, като например да пази от намокряне, то той изобщо не е устойчив. Потребителите бързо ще забравят за него и ще потърсят алтернативно решение. Имайки предвид този факт, Fjällräven си е съставила списък с подходящи материи, за да улесни избора си. Списъкът степенува материалите спрямо отделяния от тях въглероден отпечатък. Тогава дизайнерите на Fjällräven могат да изберат най-добрия материал, пасващ на целта им. В комплект с ръководството за употреба на химикали Fjällräven може да оценява различни видове материи, за да бъде сигурна, че не се отклонява от пътя към устойчивост. Материалите са оценявани от „превъзходен“ до „приемлив“, като на дъното на списъка остават забранени за употреба материали, като ангорска вълна или PFC.

Висока функционалност, нисък въглероден отпечатък

Промяната идва отвътре. За да следи за спазването на добрите практики и етични норми, Fjällräven прилага четири водещи принципа при проектирането на своите модели.

  1. Практичност: за какво ще бъде използван този продукт? Дали ще е за дълги преходи, катерене или пък за разходка в парка? Има причина Fjällräven да сложи точно този джоб там или да скрои якето по определен начин. Ако продуктът е наистина полезен, той ще докаже себе си отново и отново, години напред.
  2. Физическа издръжливост: продуктите трябва да са стабилни. Това е повече от ясно. Материалите са избрани заради тяхното свойство да издържат на необятните предизвикателствата на планината. А и на живота също. Едновременно с това Fjällräven има нелеката задача да постигне равновесие между ефикасността на един материал и генерирания от него въглероден отпечатък.
  3. Поправяемост: никой не може да опази дрехите си от скъсване. От Fjällräven знаят това много добре, приемат го и проектират своите модели, така че притежателят им да може сам да извършва корекции.
  4. Неизменен дизайн: не е достатъчно да се изработват продукти, издържащи теста на времето. Ако даден модел изглежда овехтял след два сезона, то няма да искаме да го носим. Затова Fjällräven проектира своите модели с класическо, непреходно излъчване.

Fjällräven познава отлично практичната екипировка. Шведският бранд не замисля своите модели само с оглед на тяхната функционалност. В стремежа си да бъде най-първокласната и устойчива аутдор компания на глобално ниво, Fjällräven проектира екипировката си с мисъл за природата. Брандът намира начин да балансира между функционалност и устойчивост, и го прави успешно.

Открийте моделите екипировка на Fjällräven в магазина на марката в The Mall, етаж 0, както и онлайн на www.fjallraven-shop.bg