Новото изображение от “Джеймс Уеб” разкрива резултата от галактически сблъсък

Наука Природа

Инфрачервените камери на космическия телескоп “Джеймс Уеб” (JWST) разкриват модели на формиране на звезди, скрити досега зад космическия прах.

Ярки, прашни спици свързват вътрешния и външния пръстен на галактиката Колелото в това ново изображение от космическия телескоп "Джеймс Уеб", даващо нов поглед върху редки галактики с двоен пръстен.

© Снимка: Екипът на космическия телескоп "Джейм Уеб"

Наскоро публикувано изображение от JWST показва галактиката Колелото, която все още се олюлява след сблъсък с по-малка галактика, случил се преди 400 милиона години.

Колелото е наречена така заради своя ярък вътрешен пръстен и цветен външен пръстен. Тя се намира на около 500 милиона светлинни години от Земята. Астрономите смятат, че преди това е представлявала голяма спирала, като Млечния път, докато по-малка галактика не се врязва в нея. При по-ранни наблюдения с други телескопи пространството между пръстените изглежда обвито в прах.

Но сега инфрачервените камери на JWST надникват през праха и откриват невиждани досега звезди и структура. Новото изображение показва места на интензивно образуване на звезди в цялата галактика, предизвикани от сблъсъка. Някои от тези нови звезди се формират в подобни на спици модели между централния и външния пръстен в процес, който до голяма степен остава не разбран.

Когато "Хъбъл" наблюдаваше галактиката Колелото във видима светлина (вляво), спиците между ярките пръстени на галактиката са едва забележими. Но инфрачервените "очи" на "Джейм Уеб" ги поставя в ярък фокус (вдясно). Близката инфрачервена светлина (синя, оранжева и жълта) проследява новообразуващите се звезди, а средната инфрачервена светлина (червена) подчертава химията на галактиката.