Ново изследване цели хората да преодолеят нежеланието си за ядене на насекоми

Наука Цивилизация

Това трябва да стане с помощта на подправка, която мирише на месо, благодарение на захарта и... червеите в нея.

Добавка ядливи насекоми - брашнени червеи (Tenebrio molitor), към сандвич или бургер. Нова концепция за храна.

© Източник: iStock

Добавянето на захар към сготвени червеи, стрити на прах, създава подправка с апетитна „месна“ миризма, съобщават изследователи на 24 август на есенната среща на Американското химическо общество (ACS) в Чикаго.

Някои насекоми са екологична алтернатива на други животински протеини, тъй като изискват по-малко земеделски площи и вода за отглеждане. Но много хора в САЩ и други страни от западния свят, където насекомите не са популярно ястие, намират идеята да дъвчат буболечки за не особено апетитна, пише Science News.

„Не са много хората, готови да изпържат цял тиган щурци, с които да вечерят”, казва Джули Лесник, биоантрополог от Държавния университет в Детройт, която не участва в новото изследване. Но “намирането на начин как да направим храните от насекоми по-привлекателни, може да бъде от ключово значение за превръщането им в масови продукти”.

А един успешен продукт на базата на насекоми може да има лавинообразен ефект за подобна група храни. „Наистина е страхотно, че се провежда това изследване, защото във всеки един момент това може да е нещото, което хората ще разберат и предизвика експлозия“, казва Брендън Кембъл, земеделец, който отглежда насекоми в Юджийн, Орегон. Кембъл отдавна изучава брашнени червеи (Tenebrio molitor) и създава компанията Planet Bugs, която частично произвежда хранителни продукти на базата на насекоми.

В предишно проучване химикът Ин Хи Чо от Университета “Уонкуанг” в Южна Корея и екипът му анализират миризмите, излъчвани от брашнени червеи, след като са приготвени на пара, във фурна и в тиган. Задушените брашнени червеи произвеждат сладка миризма, като царевицата, докато печените и пържени червеи отделят химикали, подобни на месото и морските дарове.

След това екипът установява кои комбинации от вода, захар и време за готвене създават оптималната миризма на месо и тестват тези смеси с доброволци, за да разберат коя има най-привлекателен аромат.

Използването на смлени насекоми или в подправки, както прави екипът на Чо, може да помогне на хората да преодолеят съмненията си относно яденето на цели буболечки, казва Ейми Райт, автор на книга за яденето на буболечки. Самата тя няма никакви притеснения по този въпрос - професор по литература в Държавния университет "Остин Пей" в Кларксвил, Тенеси, Райт държи брашнени червеи в апартамента си, които добавя към сандвичи и гуакамоле.

„Има много неща, които са отвратителни за нас, но сме създали индустрии около тях“, казва Лесник. „Просто виждаме, че насекомите се третират като всяка друга храна. И да, говорим за аромат … но това е, което правят инженерите на Doritos.“