Несигурното бъдеще на авиацията след пандемията

Наука

Пандемията предизвика безпрецедентна криза в индустрията и авиокомпаниите загубиха умопомрачителни приходи. Кризата доведе до драстичен обрат след години на приватизация, като правителствата инжектират все по-големи суми държавна помощ в националните авиокомпании, съобщава „Дойче Веле“.

Тенденцията е особено силна в Европа. Италия национализира Alitalia в началото на кризата, докато френското правителство миналия месец увеличи дела си в Air France-KLM на 30%. В Германия изпълнителният директор похарчи 9 милиарда евро за 20% дял в Lufthansa, докато шведското и португалското правителство също взеха участие в SAS и TAP Air Portugal, съответно.

Според „Европейски монитор за спасяване на авиокомпании“, управляван от „Грийнпийс" и екологичните групи Transport & Environment и Carbon Market Watch, европейските правителства вече са отпуснали около 30 милиарда евро финансова помощ. От тази сума около половината се прилага само за две авиокомпании: Lufthansa и Air France-KLM, докато други национални компании, взети заедно, представляват по-голямата част от останалите разпръснати средства.

Основателят и главен изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри е бесен и е откровен за това, което смята за несправедлива държавна помощ. Той твърди, че авиокомпании като Air France никога няма да върнат милиардите, които им е дало френското правителство, и че сделките са несправедливи спрямо авиокомпании като неговата. „Ние, EasyJet, IAG и останалите трябва да се конкурираме с тези гиганти за държавна помощ“, каза той.

Ryanair започна правна битка срещу държавната помощ в различни европейски съдилища. Общият аргумент е, че видът на помощта, която получават Lufthansa и Air France-KLM, е дискриминационен. Авиокомпанията е загубила всички случаи, наблюдавани досега, но все още се бори.

Целият въпрос има и друг аспект и е свързан с околната среда и необходимостта правителствата на ЕС да намалят въглеродните емисии, като авиацията е очевиден фактор за тежестта на ситуацията. „Грийнпийс“ публикува своите наблюдения, за да покаже до каква степен правителствата са спасили авиокомпаниите без строги условия за опазване на околната среда.

„Инжектирането на пари на данъкоплатците в тази силно замърсяваща индустрия без какъвто и да е ангажимент за опазване на околната среда няма никакъв смисъл,“ казва за „Дойче Веле“ съветникът на „Грийнпийс“ по транспортната политика Лорелей Лимузен „Връщането към нормалното всъщност не е опция“.

Лимузен твърди, че „Грийнпийс“ не се противопоставя на публичната помощ на авиокомпаниите, но че милиарди публични пари трябва да отидат за подпомагане на работниците и борбата за намаляване на емисиите, а не просто за връщане назад количества въздухоплавателни средства преди пандемията.

Авиокомпаниите твърдят, че огромните ежедневни разходи на пари, свързани с разполагането на самолети на земята, правят такъв подход невъзможен при пандемия.

Така че исканията, които са в центъра на дебата за бъдещето на авиацията след пандемията, са многобройни и валидни, но също така и конкуриращи се, като интересите на ищците: авиокомпаниите, които се стремят да просперират или просто да оцелеят, природозащитниците, които търсят за намаляване на емисиите или пилоти и кабинен екипаж, които искат да се върнат на работа в облаците. / „Дойче Веле“