ДНК на жена, живяла преди 7000 години, е открита в Индонезия

Наука

Скелет на млада жена от каменната ера е открит във варовикова пещера на индонезийския остров Сулавеси. Това може да е първата следа, която води към мистериозна, древна култура, известна като тоалети.

Скелет на жена на 7000 години е открит в пещера на о. Сулавеси, Индонезия.

© Източник: Instagram / arqueodidat

Остров Сулавеси пази някои от най-старите пещерни рисунки в света, но дори тук останки на древни хора са рядкост. Освен това, влажната тропическа среда не позволява ДНК да се запази. Според учените погребването на тялото във варовиковата пещера Leang Panninge е спомогнало за съхраняването на генетичния материал цели 7000 години.

Остров Сулавеси е част от регион, известен като Уоласеа - група острови между континентална Азия и Австралия. „Това е първият път, когато някой открива древна човешка ДНК в този регион“, казва Адам Брум, археолог от Австралийския изследователски център за човешка еволюция и съавтор на доклада, публикуван в Nature.

Загадъчното потекло на Бесе

Изследователите дават името Бесе (означава млада жена) на момичето, чиито останки откриват. Извлечената ДНК от черепа ѝ, предполага, че тя споделя общо родословие с жителите на Нова Гвинея и аборигените от Австралия.

Според учените приблизителната възраст на Бесе е 17-18 години, но по-интересното е, че вероятно е принадлежала към народа тоалети (изчезнал вид древни хора), живели приблизително по същото време.Доказателство за това са откритите до скелета тоалетски сечива”, казва Шимона Кили, археолог от Австралийския национален университет в Канбера.

Възможно е предците на жената да са били част от миграция през Сулавеси към Австралия и Нова Гвинея преди около 50 000 – 60 000 години. Друга възможност е предците на Бесе да са част от по-късна вълна на миграция, която ги довежда от Австралия и Нова Гвинея във Уоласеа, смята Кили.

Находката поставя и друг въпрос. Възможно ли е този индивид да бъде свързан с пещерните рисунки в Сулавеси?

Пещерно изкуство - отпечатъци на ръце, Сулавеси, Индонезия.