Не, това не е гигантско грозде, а най-голямата единична жива клетка в света

Природа

Когато мислим за едноклетъчни организми, обикновено си представяме микроскопичните бактерии или амеби. Но, колкото и невероятно да звучи, това странно зелено топче на снимката също е представител на групата на едноклетъчните.

Гигантско грозде? Не, това е най-големият едноклетъчен организъм Valonia ventricosa.

© Източник: u / kuroi_sny

Едноклетъчен организъм е форма на живот, който се състои от една клетка. Едноклетъчните са считани за най-старите форми на живот, които се появяват за първи път преди около 4 милиарда години.

Що се отнася до бактериите, те наистина са добър пример за едноклетъчни организми и всъщност са сред най-разпространените едноклетъчни организми в света. Дори в човешкото тяло живеят милиони бактерии.

И все пак, не всички едноклетъчни са толкова малки.

Valonia ventricosa в Червено море.

© Wikimedia Commons / Alexander Vasenin

Най-голямата единична клетка, която е самостоятелен организъм, е Valonia ventricosa. Тя може да нарасне до размерите на човешка длан.

Наричана още „мехурче“ или „моряшка очна ябълка“, Ventricaria ventricosa е вид зелено водорасло, което може да бъде открито в тропическите и субтропичните води по целия свят, като Карибите или Индо-Тихоокеанския регион. Тези ярки топки предпочитат да живеят на коралови рифове, до 80 м дълбочина, и могат да достигнат 9 см в диаметър.

Но те не се срещат само в нюанси на зеленото - има сребристи, сини и черни. Цветът им зависи от количеството на хлоропластите – органелите, в които се извършва фотосинтезата при водораслите (и растенията) и които преобразуват енергията на светлината в химическа енергия.

Поради уникалните им лъскави повърхности, хората често бъркат мехурчестите водорасли с перли или скъпоценни камъни. Обикновено Valonia ventricosa растат поотделно, но понякога предпочитат да са в група.

Това, което е наистина интересно, е как се размножава този едноклетъчен организъм, а именно чрез асексуален процес на клетъчно делене, при който се създават „детски“ колонии. С други думи, родителската клетка създава дъщерни клетки под формата на нови мехурчета, които накрая се отделят от нея.

Облият, лъскав обект сред тези корали е мехурчесто водорасло (Valonia ventricosa). Наричано още „моряшка очна ябълка“ и "морска перла", това е най-големият едноклетъчен организъм в света, който се среща в тропическите райони.