Находка по-ценна и от злато

Наука

През 2015 г. австралиецът Дейвид Хоул попада на уникален червеникав камък. Бил убеден, че той съдържа злато затова пробвал всичко възможно да го разчупи, но безуспешно. В действителност находката била много по-ценна.
© Снимка: iStock

Всъщност кръглият камък бил 17-килограмов метеорит на възраст 4,6 милиарда години, дошъл на Земята преди около 100  или 1000 години. До това заключение стига геологът Дърмот Хенри след като Хоул занесъл камъка в  Музея на Мелбърн. Хенри идентифицирал камъка като хондрит тип H - най-разпространеният тип метеорит.  По него има малки  кристални капчици, образували се при мълниеносното затопляне на прахови облаци от ранната Слънчева система.

Метеоритите: наука, култура и кич

Метеоритите: наука, култура и кич

Падането на един метеорит само по себе си е незначително събитие, но за учените метеоритите са ключ към Вселената. Навсякъде по света има предания, в които...

Хенри споделя пред The Sydney Morning Herald: „Има типична структура, която се образува при навлизане в атмосферата, когато външният слой се разтопява". Той и колегата му Бил Бърч са анализирали хиляди камъни, само два от които обаче се оказват метеорити. „Обикновеният камък не е толкова тежък“.

Метеоритът вероятно е излетял от астероидния пояс между Марс и Юпитер при сблъсъка на два астероида и някак си е стигнал до Земята. „ Ако разгледаме поредицата събития, изглежда изключително съвпадение, че се е оказал тук“, казва Хенри.