Находка край Нова Загора (от брой май 2007 г.)

България

При проучвания на могилен некропол от римската епоха край Нова Загора археолози от историческия музей в града откриха непокътната колесница. Обичаят да се погребват колесници с коне е особено характерен за Тракия в първите векове от новата ера, казва ръководителят на разкопките Веселин Игнатов, но подобни находки са редки - до 2004 г. в Югоизточна България има данни за около сто случая, при които иманярите са изпреварили учените. След подобни набези остават само корозиралите и натрошени железни части, които не могат да бъдат продадени на пазара за антики. Откритието ще позволи на археолозите да направят реконструкция на двуколката и да вникнат в детайлите на ритуала. „На избраното място край могилата изкопавали яма - обяснява археологът, - в която вкарвали разпрегнатите коне, все още с ярема, а заедно с тях и ездитен кон със сбруята." След умъртвяването на животните в ямата са били извършвани възлияния и жертвоприношения и едва тогава е поставяна разглобената колесница. „Вероятно е била предназначена да се използва в задгробния живот и е била символ на високото положение на покойника." Масовото разпространение на ритуала свидетелства за материалното благополучие на местната аристокрация след превръщането на Тракия в римска провинция през 45 г. сл.Хр.

-Маргарит Дамянов