НАСА взе първата скална проба от Марс

Наука • •

Успешното вземане на пробата, е важен етап във фундаменталното усилие да се отговори на въпроса: Имало ли е някога живот на Червената планета?

Марсоходът на НАСА Perseverance взе първата проба скала, която да бъде изследвана на Земята, като част от мисията си най-накрая да разкрие дали някога на червената планета е имало живот.

© Илюстрация: НАСА

Марсоходът Perseverance (“Упоритост”) на НАСА ще съхранява пробата до завръщането си на Земята (очаква се това да се случи през 2030 г.) и това „ще промени всичко за науката относно Марс“, казва Нина Ланза, планетарен учен и ръководител на екип за изследване на космоса и планетите в Националната лаборатория в Лос Аламос. Успехът на космическия апарат идва след провален първи опит за вземане на проби през август.

„Това е наистина исторически момент за НАСА“, казва Томас Зърбухен, асоцииран администратор на дирекция „Научна мисия“ в НАСА.

Марсоходът се доближава до ръба на кратера през февруари 2021 г. след мъчително седемминутно преминаване през тънката атмосфера на Марс. Сега той събира и съхранява проби на повърхността му, а бъдеща мисия ще ги вземе и транспортира до нетърпеливи учени на Земята.

Този малък цилиндър в сондажната машина на роувъра съдържа скалната проба. Тя е първата от десетки, които НАСА планира да върне на Земята.

© Илюстрация: НАСА

Perseverance е оборудван да търси следи от вода и микроби сред марсианския пейзаж, които вероятно са били част от миналото на планетата. Сцена на това драматично търсене, е кратерът Jezero. Преди милиарди години удар на метеорит издълбава дупка с широчина 45 км. Учените ще изследват този регион с усъвършенствания набор от инструменти на марсианския роувър, чиято задача е да събира проби - от дъното на кратера към върха му през древна речна делта и отвъд нея.

Геологическата интрига на Jezero

Учените смятат, че някога Марс е бил покрит с плътна атмосфера, която е задържала достатъчно топлина, която е предпазвала водата от замръзване. Също така, вероятно и налягането е било достатъчно, за да предотвратява изпаряване на течността. Но в даден момент атмосферата изтънява, което има драматични последици за климата на Марс. Преди три милиарда години планетата се пресушава, превръщайки се в червеното прашно кълбо, което виждаме днес.

Не е ясно защо и как точно се случва това. Но сега скалите на Jezero дават възможност да бъде проучена тази драматична трансформация.

Събиране на още проби и изпращането им у дома

След като Perseverance окончателно прибра първата проба, скоро ще се отправи на изток, а след това ще се придвижи на север към древна речна делта, изучавайки скалните образувания по пътя.

Самата делта предлага две други атрактивни цели. Преди малко повече от десетилетие, орбиталните данни позволяват на учените да забележат в Jezero глина и карбонатни минерали. На Земята карбонатите са свързани с живота и често пазят изящни структури, известни като строматолити (слоести варовикови образувания от натрупани отложения от микроорганизми, най-често включващи цианобактерии). Глината, от своя страна, може бързо да поглъща органични материали. Ако има такива на Марс, възможно е те да са били предпазени чрез нея от разрушителната космическа радиация, която вилнее на повърхността на планетата.

Друга интригуваща възможна цел за изследване, са богатите на манган скали. Мангановите минерали могат да се образуват по различни начини, но понякога микробите участват в този процес.

По-рано на Марс е забелязан манган, в близкия кратер Гейл, където марсоходът Curiosity извършва собствени проучвания. Екипът смята, че в Jezero също има манган, но все още се работи, за да се потвърди наличието му.

В търсенето на живота, такъв, какъвто го познаваме

След като десетки проби бъдат събрани на Марс, друга мисия ще трябва да ги вземе от там. НАСА и Европейската космическа агенция проектират кацане на роувър, който може да бъде изстрелян още през 2026 г.

Малка ракета на спускащия апарат ще изведе скъпоценните скали в орбита около Марс, където орбитален кораб ще ги хване и занесе на Земята.

След като пробите пристигнат, учените ще използват сложни инструменти, за да разкрият всички тайни, съхранявани в марсианските скали. Но дори на този етап, предизвикателствата в търсене на древен извънземен живот, ще бъдат огромни. Експертите отдавна обсъждат какви доказателства биха били достатъчни, за да се идентифицират изключително ранните форми на живот, дори на Земята. Научните спорове на тази тема предизвикват дългогодишни вражди и дори разкол между изследователите.

Макар че човешки екип не може физически да стои на Марс, Perseverance е отлично оборудван, за да им позволи да разгледат скалите в множество различни мащаби - от пейзажни изображения чак до химически анализи на скални парченца.

Дори толкова отдалеч може да се разбере много, поради което вземането на проби е наистина важно. Щом пробите пристигнат на Земята, те ще предоставят първия близък поглед към девствения материал от червената планета. Както казва Ланза: „Това ще промени всичко за науката за Марс“.

Марс е била гореща и влажна планета

Марс е била гореща и влажна планета

Марс е била гореща и влажна планета, която вероятно е била в състояние да поддържа живот преди милиарди години.