НАСА ще предава на живо пълно слънчево затъмнение на 4 декември

Наука Природа

Не е нужно да поемаме на полярна експедиция към Антарктида, за да видим как Луната закрива Слънцето на 4 декември, защото НАСА ще предава космическия спектакъл на живо.

Пълно слънчево затъмнение.

Слънчевото затъмнение се случва, когато Луната попада между Земята и Слънцето, блокирайки светлината на нашата звезда. Явлението изглежда като тъмна кръгла сянка, която нараства бавно с изчезването на слънчевия диск. Трябва да имаме предвид, че Слънцето не може да бъде гледано директно, без защита за очите, в случай че имаме възможност да наблюдаваме небесното явление лично.

Това пълно слънчево затъмнение ще се вижда само от Антарктида.

Но НАСА казва, че „зрителите в части от остров Света Елена, Намибия, Южна Африка, Южна Джорджия, Сандвичеви острови, Кралство Лесото, островите Крозе, Фолклендските острови, Чили, Нова Зеландия и Австралия ще станат свидетели на частично слънчево затъмнение на 4 декември“.

На уеб страницата Timeanddate.com, всеки може да разгледате карта на пътя на затъмнението и да разбере точния час на започване според своето местоположение и, разбира се, ако има късмета да се намира в изброените райони на света, пише CNET.

НАСА предупреждава, че повечето от тези райони ще уловят действието преди, по време или след изгрева (или залеза, тъй като в някои от районите, затъмнението ще се случи на 3 декември), което означава, че „зрителите ще трябва да имат ясна гледка към хоризонта по време на изгрев или залез, за да видят затъмнението“.

Шоуто на живо

Ако метеорологичните условия позволяват, НАСА се надява да предава на живо затъмнението от ледника Юнион, Антарктида. Спектакълът започва на 4 декември 2021, 05:29 UTC (4 декември, 7:29 ч. българско време). Емисията на НАСА се осъществява с любезното съдействие на Антарктическа експедиция JM Pasachoff.

Това може и да не е най-удобното за наблюдение затъмнение в историята, но пълното слънчево затъмнение винаги си струва да се види, дори ако не можем да присъстваме лично.