НАСА разби космически кораб в астероид като тренировка за спасяване на света

Наука • •

Космическият кораб DART се блъсна в безобидна космическа скала, за да промени нейната орбита - тактика, която един ден може да бъде използвана, за да предотврати удар на астероид убиец в Земята.

Изглед от космическия кораб DART, докато се приближава към целевия астероид Диморфос (Dimorphos).

© NASA TV

На близо 1.609344 км от Земята, космически кораб, пътуващ приблизително с 24 140 км/ч., се разбива в малък, нищо неподозиращ астероид, който се носеше из Космоса, необезпокояван от векове.

Защо НАСА ще разбие космически кораб в астероид?

Защо НАСА ще разбие космически кораб в астероид?

Космическият кораб DART ще се опита да промени орбитата на безобиден астероид, технология, която един ден може да защити Земята от Армагедон.

Сблъсъкът между космическия кораб на НАСА DART (Тест за двойно пренасочване на астероиди) и скала с ширина 160 м, наречена Диморфос (Dimorphos), се случва в 19:14 ч. северноамериканско източно време (ET), променяйки орбитата му спрямо по-голямото родителско тяло Дидимос (Didymos). Това е първия път, когато хората умишлено променят курса на небесен обект. Това е и първият тест на смела стратегия, която в бъдеще може да се използва за отклоняване на астероиди, движещи се право напред към Земята.

Учените са уверени, че няма достатъчно голям астероид, който да застрашава фатално планетата ни, поне през следващите 100 години (след този срок предвиждането на орбитите им е трудно). Но все пак е възможно да бъдем изненадани от по-малка космическа скала, достатъчно голяма потенциално да разруши град. И всъщност, независимо дали след стотици, хиляди или милиони години, почти сигурно е, че животът на Земята ще се изправи пред заплаха от астероид.

„Наистина, не губя съня си от мисълта, че Земята ще бъде унищожена от астероид, но се вълнувам от факта, че живея в свят, в който сме в състояние потенциално да предотвратим това в бъдеще“, казва Нанси Чабот от Лабораторията по приложна физика (APL) към Университета “Джон Хопкинс” в Лорел, Мериленд, който управлява мисията DART. „Това е само първата стъпка, но не е ли вълнуващо, че преминаваме от научна фантастика към научна реалност?“

И за да оформи тази реалност, НАСА изпраща DART на мисия към смъртта си.

Открит през 1996 г., Дидимос, което означава „близнак“ на гръцки език, е приблизително 800 м широк и е сравнително добре проучен. Но досега никой не е успял да разгледа добре неговата малка луна преди DART да се разбие в нея. Наскоро учените я кръщават Диморфос, което означава „има две форми“ – преди и след удара.

Целта на DART не е заличаването на Диморфос, а чрез достатъчно силен удар да бъде променена нейната орбитата.

За да стане ясно дали тази стратегия е успешна, ще са необходими внимателни последващи наблюдения.

Три минути след удара малък космически кораб, наречен LICIACube, заема позиция в близост, за да наблюдава резултатите. През следващите няколко дни той ще изпраща изображения от мястото на удара обратно на Земята, където учените ще ги изследват, за да научат повече за структурата и състава на Диморфос. Космическият телескоп “Джеймс Уеб” на НАСА и космическият телескоп “Хъбъл” също участват в наблюденията в момента на удара, както и Lucy - космически кораб на път към странна група астероиди, обикалящи близо до Юпитер.

Задачата на всички тях е да търсят каквото и да било изсветляване в системата Дидимос, което ще предостави важна информация за това колко прах от натрошаването на скалата е произвел ударът. Междувременно, тук на Земята повече от три дузини наземни телескопи ще се заемат с прецизни измервания на новата орбита на Диморфос. А през 2026 г. космическият кораб Hera на Европейската космическа агенция (ESA), ще пристигне на мястото, за да наблюдава последствията от сблъсъка.

След като прахът се разсее

В дните и седмиците след въздействието на DART, наземни телескопи на всичките седем континента ще измерват прецизно новата орбита на Диморфос.

За да може DART да постигне целта си, въздействието трябва да съкрати орбита от 11 часа и 55 минути на Диморфос само със 73 секунди. Но очакванията се за много по-голяма промяна - между 10 и 20 минути.

Тези промени в орбитата ще помогнат на учените да научат повече за луната, но по-важното е, че ще узнаем дали тази стратегия е жизнеспособен вариант за отклоняване на опасни астероиди. Ако дойде денят, когато наистина трябва да изместим астероид от неговия курс, информацията от DART може да бъде от решаващо значение за успешното спасяване на света.

Ако динозаврите имаха космическа програма, все още щяха да бродят по Земята, гласи шегата.