НАСА показа красиво изображение на слънчево изригване

Природа

Какво представлява и как изглежда слънчевото изригване? НАСА показва това в красивото изображение, което заснема на 20 януари.

Обсерваторията за слънчева динамика на НАСА (SDO) засне слънчево изригване – ярката светкавица от дясната страна на изображението на Слънцето. © NASA/SDO

Слънчевите изригвания са мощни изблици на енергия. Те могат да повлияят на радиокомуникациите, електрическите мрежи и навигационните сигнали на Земята, както и да представляват риск за космическите кораби и астронавтите.

"Това събитие е по-специално, защото наруши радиокомуникациите над Индийския и Тихия океан. Най-голямото му въздействие беше прекъсване на морските комуникации", казва Джеси Удроф, експерт по космическото време в НАСА.

НАСА категоризира слънчевото изригване от средно ниво M5.5.

„Това изригване не е изключително силно, но въпреки това може да има значителни ефекти в зависимост от това коя част от Земята е осветена от Слънцето по време на изригването“, каза Удроф.

По време на всеки слънчев цикъл има около 300 изригвания от “клас M”, които е най-вероятно да се появят близо до слънчевия максимум - “точка, към която постоянно се приближаваме” според Удроф. (Пикът на новия 25-и цикъл на слънчевата активност ще бъде през 2022-2023 г., съобщава ТАСС.)

"В момента се оформя много по-активен и интересен слънчев цикъл от предишния. Това означава, че можем да очакваме слънчева активност, каквато не сме виждали от близо 20 години", казва експертът.

Увеличено изображение, показващо зоната на слънчевото изгригване (светещата област). © NASA/SDO

Какво причинява слънчевите изригвания

Можем да мислим за Слънцето като за гигантски, пламтящ, сферичен океан. Този океан е толкова невъобразимо горещ, че звездните атоми са напълно преобразувани в газообразна смес от йони и електрони, наречена плазма.

Тези частици, с различни положителни и отрицателни заряди, заедно образуват магнитно поле, което определя движенията в този кипящ океан, обяснява CNET.

Тъй като тези заредени магнитни линии (или полета) се преплитат и притискат взаимно, те могат да бъдат подложени на енергийно претоварване. В следствие на това претоварване експлодират в участъци от слънчевата повърхност, което се нарича слънчево изригване.

Също така, едно изригване може да предизвика повече, потенциално по-силни изригвания“, каза Удроф. "Ето защо наблюдението за тези събития е важно, защото те могат да бъде предшественик на нещо по-сериозно."

При слънчево изригване се изхвърля коронална маса. "Короналното изхвърляне на маса се изпраща в Космоса към Земята", каза Удроф, "като по пътя си улавя космически частици и причинява така наречената слънчева буря. Земната атмосфера ни предпазва от тежестта на заредените частици, като само относително малка част от тях се улавят в щита на нашата планета."

Ние ги виждаме като северно сияние и “гледаме нагоре към тях със страхопочитание”.

“НАСА наблюдава Слънцето във всеки момент, като изучават всичко - от активността на Слънцето до слънчевата атмосфера, частиците и магнитните полета в пространството около Земята”, казват от Агенцията.