НАСА: На Марс преобладава “дълбока тишина”

Наука

Като изчислява скоростта на звука на Марс, НАСА установява, че на Червената планета „преобладава дълбока тишина“.

Вече знаем как изглежда Марс (скалист пейзаж), знаем какво е усещането на Марс (прашно, студено и ветровито), а сега знаем и как звучи, благодарение на марсохода Perseverance на НАСА и неговата способност да прави аудиозаписи, пише CNET.

Учените използват тези данни, за да изчислят скоростта на звука на Марс, така че да могат да опишат звуковия пейзаж на четвъртата планета от Слънчевата система.

Пърси” чува предимно шума на вятъра и шумовете, издавани от собствената му механика.

В изявление в началото на април, НАСА съобщава, че роувърът е установил, че на Марс „преобладава най-вече дълбока тишина“, а скоростта на звука в този прашен свят е по-бавна, отколкото на Земята.

Миналата седмица международен екип публикува в Nature проучване за марсианските звуци. Повечето изследвани аудиозаписи, идват от микрофон на инструмента SuperCam, разположен на „главата“ на Perseverance. Роувърът има и втори микрофон, разположен на шасито му.

„На Земята звуците обикновено се движат със скорост 343 метра в секунда. Но на Марс ниските звуци се движат с около 240 метра в секунда, докато по-високите звуци се движат с 250 метра в секунда“, казва НАСА.

Също така, оказва се, че на Марс има две ограничения на скоростта на звука.

Космическата агенция посочва тънката атмосфера на планетата, съставена предимно от въглероден диоксид, като причина за по-бавната скорост на звука на Марс. Тази по-тънка атмосфера заглушава звуците, като високите звуци почти не се разпространяват.

Страницата Sounds of Mars ни позволява да чуем как познати звуци от Земята биха звучали на Червената планета. Песните на птиците например почти изчезват.

Общо взето, тези открития отговарят на очакванията на учените по отношение на това как звукът пътува на Марс, но все още може да има някои изненади. Изследователите са любопитни дали сезонните промени могат да повлияят на това колко “шумен” е Марс. Така че, те ще продължават да “слушат” Perseverance от работното му място с още по-голямо постоянство.

Видео: Роувърът на НАСА Perseverance улавя нови звуци на Марс, YouTube, @CNET Highlights