НАСА каца на астероид, очаква потвърждение за взети проби

Наука

Историческият опит да се вземат проби от астероида Бену може да даде информация за произхода на нашата Слънчева система - и за самия живот.
Работната глава на OSIRIS-REx функционира като прахосмукачка на обратно, изкарвайки азот под налягане. Така тя разбърква материала на повърхността на астероида Бену, за да вземе част от него с механизма си. Илюстрация: NASA/Goddard Space Flight Center

от Michael Greshko, National Geographic

В една от най-амбициозните операции в историята на човечеството космическият апарат на НАСА Osiris-Rex успешно кацна на повърхността на Бену - малък астероид, който обикаля около Слънчевата система от милиарди години. Ако всичко е минало по план, апаратът се е спуснал и е загребал материал, като секунди след това се е издигнал с ценния товар: скали и прах които датират от раждането на Слънчевата система.

Потвърждението дали вземането на проби е било успешно ще отнеме няколко дни, но дори сега екипът знае, че апаратът е кацнал на повърхността на Бену на около 70 см от целта си.

Люксембург ще добива метали от астероиди

Люксембург ще добива метали от астероиди

Великото херцогство е дългогодишен участник в световния космически отрасъл и играе ключова роля в развитието на спътници и свързаните с процеса технологии.

„Сега безопасно се оттегляме от повърхността на астероида“, съобщава планетарният учен Данте Лаурета от Университета в Аризона – ръководител на мисията Osiris-Rex, след като екипът потвърди, че механизмът за вземане на проби е активиран. „Успяхме! Стигнахме до повърхността на астероид“.

Мисията е третият опит на човечеството – и първият на НАСА – да сондира повърхността на астероид. Първите две мисии са осъществени от японските Hayabusa и Hayabusa 2, които вземат само малки количества от фино стрит материал. Osiris-rex е проектиран да вземе около килограм и половина материал, с размери от малки зрънца до двусантиметрови скални парчета.

При положение, че всичко мине добре радио телескоп в Испания ще получи сигнал, че Osiris-Rex е изпълнил мисията си. Космическият апарат ще си тръгне от Бену през март 2021 г. и ще стигне до Земята две и половина години по-късно, където ще изстреля капсулата с взети проби. С помощта на парашут тя ще се приземи в Юта.