НАСА избра SpaceX да изпрати астронавти на Луната

Наука • •

Космическата агенция обяви, че възлага на SpaceX договор за 2,9 милиарда долара, за да разработи версия на ракетата Starship, която да закара хора до Луната.

Илън Мъск през септември 2018 г. по време на обявяването, че SpaceX ще изстреля японския милиардер Юсаку Маезава на мисия около Луната.

© Снимка: DAVID MCNEW/AFP via Getty Images

Настоящият план, известен като „Артемис“, набира астронавти за програмата на НАСА Space Launch System, които да летят в орбита около Луната с космическата капсула „Орион“, след което да се прехвърлят на ракетата на Space X Starship за финалното спускане на повърхността.

Договорът, на стойност 2,9 милиарда долара, ще бъде насочен към разработването на лунна версия на ракетата Starship. Футуристичното превозно средство е все още на прототипен етап и тестовете продължават. НАСА предпочете SpaceX вместо компанията на Джеф Безос Blue Origin.

Какво представлява програмата „Аретмис“ на НАСА?

Обявена през 2017 г. по време на администрацията на Тръмп програмата „Артемис“ има за цел отново да изпрати американски астронавти на лунната повърхност за първи път след мисията на „Аполо 17“ през 1972 г., като планира кацането на първата жена и първия чернокож. Администрацията на Байдън също подкрепи програмата. Екипът на Тръмп подкрепи мисията до Луната през 2024 г., но Конгресът не е осигурил нужното финансиране.

Мисията „Артемис I”, която ще тръгне не по-рано от края на 2021 г. ще представлява безпилотен тестови полет. Ще последва „Артемис II” с хора на борда, но само ще обиколи Луната без да каца, подобно на мисията „Аполо 8“. След тях „Артемис III” ще завърши пътешествието до лунната повърхност. За връщането до земята екипажът ще потегли от Луната със Starship, ще се върне на чакащия „Орион“ и ще се прибере у дома.

На 16 април от НАСА обявиха, че Starship ще приземи американските астронавти на лунната повърхност не по-рано от 2024 г. НАСА акцентира, че агенцията разглежда времевата рамка на „Артемис“, но не може да се ангажира с конкретни дати. „Няма да тръгнем докато не сме готови – няма да тръгнем, докато всички системи не са сигурни“, каза програмният мениджър на НАСА Лиза Уотсън-Морган.

НАСА се надява, че астронавтите ще живеят и ще работят на Луната за дълги периоди от време – тествайки технологии, които ще са нужни за отиването до Марс.

Нашата мания по Марс

Нашата мания по Марс

Прашната Червена планета ни очарова от векове. Макар да научаваме все повече за нея, загадките й ни държат в напрежение.

Лоши новини от Луната