Вярно ли е, че мухите плюят храната ни, когато кацат върху нея?

Наука Природа

Повечето от над 110 000 известни вида мухи нямат зъби. Това означава, че те не могат да отхапват или дъвчат твърда храна.

Зелени домашни мухи, хранещи се с узряло манго.

Устните им органи представляват нещо като пореста сламка. След като този орган попадне върху храна, мухите са принудени да отделят храносмилателни сокове, които втечняват “хапката”, така че да може да бъде погълната от насекомото. С други думи, природата е поставила мухите на течна диета.

Но за да поберат повече храна в стомаха си, някои мухи се опитват да намалят течността в това, което вече са изяли. Затова те връщат храна в мехурчета повръщано, за да я поизсушат малко. След като част от водата се изпари, те могат да погълнат обратно тази по-концентрирана храна.

Освен този любопитен метод на хранене, мухите могат да опитват вкуса на храната и без да използват устата си. Когато кацат върху храна, те използват рецепторите на краката си, за да решат дали са попаднали на нещо питателно. Повечето хора са виждали муха, която потрива краката си, подобно на потриването на ръце при изгладнял човек, чиято вкусна порция току-що е сервирана. Всъщност мухата почиства сензорите си за вкус, разположени върху фините косъмчета на краката, за да може по-добре да определи какво има в храната под нея.

Трябва ли да се изхвърля храна, върху която е кацнала муха

Когато мухата каца върху храната си, включително нечий сандвич, вероятно това не е единственото нещо, което посещава този ден. Мухите често лазят върху мръсни неща, като контейнер за боклук или разлагащи се обекти, които са пълни с микроби. Тези микроби могат да се закачат към тях и съответно да се прехвърлят върху сандвича, ако насекомото се задържи достатъчно дълго на него. И да, това е много по-опасно от слюнката им, защото някои от микробите, разнасяни от мухите могат да причиняват заболявания като холера и коремен тиф. Но ако мухата остане не повече от няколко секунди върху храната на някой, шансовете да остави опасните микроби върху нея са малки.

За предпазване на храната от кацане на насекоми, е добре да бъде покривана. А ако в близост до храната има много мухи, капаните ще редуцират проблема. Отглеждането на месоядни растения също може да помогне за контролиране на популацията им.

Има ли някаква полза от мухите

Плюенето върху храната и разпространението на болести звучи отвратително, но мухите имат важна роля в природата. Много от тях посещават цветовете на растенията, за да пият нектар. Това ги превръща във важни опрашители и всъщност много растения разчитат на мухите, за да се размножават.

Също така, те са добър източник на храна за жаби, гущери, паяци и птици, което ги прави ценна част от екосистемата.

Но мухите помагат и в медицината. Лекарите използват личинките на някои видове за отстраняване на разлагаща се тъкан в раните. Освен това, тези личинки отделят антивирусни и антимикробни вещества, които помагат на учените да създават нови лечения на инфекции.

А плодовите мухи, кръжащи около гниещите пъпеши и банани в кухните ни имат безценен принос към биологичните изследвания. Биомедици от целия свят изучават плодови мушици, за да откриват причини и лекове за болести, включително за генетични нарушения, пише IFLScience.