Най-ярката Супер Луна за 2017

Наука

Само след няколко дни звездобройците по света ще имат възможност да наблюдават първата – и последна Супер Луна за годината.
Тази Супер Луна се намира едва на 356 991 километра от Земята.
Снимка: Кент Коберстийн, National Geographic Creative
Тази Супер Луна се намира едва на 356 991 километра от Земята. Снимка: Кент Коберстийн, National Geographic Creative

Само след няколко дни звездобройците по света ще имат възможност да наблюдават първата – и последна Супер Луна за годината (понякога в Северното полукълбо я наричат „студена луна“). На 3 декември тя ще бъде сравнително близо до Земята и ще изглежда със седем процента по-голяма и с 16 процента по-ярка от обичайното.

Орбитата на Луната около Земята не е идеален кръг, а е леко издължена. Това означава, че Луната променя разстоянието си до Земята с няколко хиляди километра, като стига най-близката си точка (перигей) и най-далечна (апогей) всеки месец. Супер Луна е термин с който се означава пълна или нова Луна, която съвпада с най-близката до Земята точка от лунната орбита.

Галерия | Поразителни снимки на Супер Луна

На практика това ще бъде четвъртата Супер Луна за годината, но е единствената, която ще може да наблюдаваме с просто око. Това е така, защото другите три Супер Луни за 2017 г. съвпадаха с новолуние, когато лунният диск е абсолютно тъмен.

Пълната Луна официално пристига в 17:47 наше време. По-малко от ден по-късно лунната орбита ще достигне най-близката си точка до Земята, когато Луната ще се намира на 357 987 километра от нашата планета.

Най-доброто време да наблюдавате Луната е няколко минути след залез слънце, когато заради оптичния ефект наречен лунна илюзия Супер Луната ще изглежда много по-голяма и по-ярка отколкото след като се издигне в небето.

Следващите Супер Луни се очакват в началото на 2018 г. - на 2 и 31 януари.