Най-старата пълна звездна карта в света е открита под средновековен ръкопис

Цивилизация Наука

Картата вероятно е съставена от Хипарх, „бащата на научната астрономия“.

Фрагмент от картата е открит под текста на лист пергамент със средновековен текст. Смята се, че това е част от копие на отдавна изгубения звезден каталог от II век пр.н.е. Негов съставител е древногръцкият астроном Хипарх, който прави най-ранния известен опит за начертаване на цялото нощно небе. (Най-старата известна звездна карта е на около 3500 години, открита в египетска гробница.) Фрагментът е бил скрит под девет листа от Codex Climaci Rescriptus в манастира “Света Екатерина” на Синайския полуостров в Египет.

Кодексът е палимпсест, което означава, че оригиналните писания са отстранени чрез търкане, след което страниците от пергамент са използвани за нова колекция от християнски палестински арамейски текстове, разказващи истории от Стария и Новия завет. Изследователите смятат, че има дори по-ранни християнски текстове под страниците, но мултиспектралното изображение разкрива нещо по-изненадващо - числа, посочващи в градуси дължината и ширината на съзвездието Северна корона (Corona Borealis) и координатите на звездите, разположени в най-отдалечените му ъгли. Изследователите публикуват своите открития на 18 октомври в Journal for the History of Astronomy.

„Бях много развълнуван от самото начало“, казва за Nature ръководителят на изследването Виктор Гисемберг, историк във Френския национален център за научни изследвания (CNRS). „Веднага стана ясно, че имаме звездни координати.“

Манастирът „Света Екатерина“ е издигнат в подножието на Синайската планина в Египет от император Юстиниан I между 527 и 565 г. Това е най-старият манастир в историята, който никога не е преустановявал изпълнението на религиозните служби.