Най-старата известна гривна в света е на 40 000 години

Цивилизация Наука

Според учените, тя е изработена от денисовия човек. Направена от полиран зелен камък чрез сложна обработка, гривната вероятно е била носена от високопоставена жена или дете при специални поводи.

Останките на най-старата гривна в света, изработена от минерала хлорит.

© The Siberian Times

Каменна гривна е открита през 2008 г. в Денисовата пещера в Алтай, Сибир, известна със своите палеонтологични находки. Най-вълнуващите открития в нея са останките на денисовците - изчезнал вид хора, генетично различни от неандерталците и съвременния човек, които датират от преди 600 000 години.

През 2000 г. в пещерата е намерен зъб от млад възрастен, а през 2008 г., когато е намерена гривната, археолозите откриват костта на пръста на млад денисов хоминин, когото наричат „Жената X“. По-късно на мястото са намерени още артефакти, датиращи от преди 125 000 години.

„В същия слой, където открихме кост от денисовия човек, бяха намерени интересни неща; дотогава се смяташе, че те са отличителният белег на появата на Homo sapiens“, казва за The Siberian Times Анатолий Деревянко, директор на Института по археология и етнография в Новосибирск, част от Сибирския клон на Руската академия на науките. „На първо място, имаше символични предмети, като бижута, включително каменна гривна, както и пръстен, издълбан от мрамор.“

Подробности за пръстена не са известни, но почвата около двата фрагмента от гривната е датирана с кислороден изотопен анализ, който първоначално определя нейната възраст - 40 000 години. Това я прави най-старото известно бижу от този вид в света.

„Гривната е зашеметяваща – на ярка слънчева светлина тя отразява слънчевите лъчи, нощем край огъня хвърля наситен нюанс на зелено“, казва Деревянко.

„Малко вероятно е да е било използвано като ежедневно бижу. Вярвам, че тази красива и много крехка гривна е носена само при някои изключителни поводи.”

Входът на Денисовата пещера.