Най-новата скална проба взета от НАСА на Марс съдържа важен минерал

Наука

Марсоходът Perseverance, който проучва Червената планета, току-що взе третата си проба, която ще донесе на Земята. Този път тя съдържа нещо, което никой не е виждал досега.

Най-новата скална проба от Марс, взета от роувъра Perseveranc, съдържа зеленикавия минерал оливин - важна улика, че някога на планетата може да е имало живот.

© НАСА

Под повърхностния слой, скалата съдържа любопитен зеленикав минерал, известен като оливин.

Оливинът е зеленикав на цвят магнезиево-железен силикат, който съставлява по-голямата част от земната мантия. На Земята той е известен с това, че придава зеления цвят на пясък на хавайския плаж Papakōlea Beach. Подобни минерали обикновено се съдържат във втвърдени парчета вулканична лава.

А кратерът Jezero, където първоначално каца Perseverance, всъщност е избран като главна цел на проучвателната мисия, тъй като се смята, че някога е бил корито на древно езеро. Това езеро вероятно е било част от обширна речна делта, където са се натрупвали минерали като оливин и органични молекули. НАСА проучва връзката между оливин и карбонатите, които обикновено се образуват, когато въглеродният диоксид се смесва с течна вода.

И тъй като Марс няма тектоника на плочите (придвижване на плочите от литосферата - най-горната твърда обвивка на Земята), геоложките образувания, които са се оформили преди милиарди години, не са се променили много до днес. Затова и могат да ни предложат завладяващ поглед върху историята на планетата, както и да ни разкрият повече информация за възможността един ден тя да бъде обитавана от хора.

Наличието на оливин е още едно доказателство, че някога кратерът е бил корито на езеро. А може би се е образувал в резултат на натрупване на пепел от древен вулкан? Както изследователите от НАСА споделят в социалните мрежи, в момента “хипотезите летят”. А 2031 г., когато марсоходът Perseverance трябва да донесе своите съкровища у дома на Земята, не е толкова далеч.

НАСА показа кадри, заснети от марсохода Perseverance

НАСА показа кадри, заснети от марсохода Perseverance

Видеоклип, заснет от роувъра на НАСА Perseverance („Устойчивост“), показва автономното придвижване на марсохода сред скалистите, извънземни пейзажи покрай кратера Jezero.