Може ли витамин D да помогне в борбата с рака?

Наука • •

Интригуващо ново проучване при мишки предполага, че отговорът е “да”. Ето какво може да означава това за хората.

Наблюдения, публикувани наскоро в Science, отбелязват връзка между нивата на витамин D и устойчивостта на рак на кожата при мишки.

© MENSENT PHOTOGRAPHY, GETTY IMAGES

Нашата собствена имунна система е един от най-големите ни съюзници в потискането на развитието на рак в телата ни, но често се нуждае от малко стимулиране. Един от начините да направите това е като използвате клас лекарства, наречени „инхибитори на контролни точки“. Тези лекарства освобождават спирачките на определени имунни клетки – наречени Т-клетки убийци – които след това се опитват да убият раковите клетки. Те могат да бъдат много ефективни лечения за определени видове рак на кожата, белите дробове и бъбреците, но за съжаление не работят при всеки пациент.

Поредица от проучвания, публикувани през 2018 г., показват, че микробиомът на пациентите може да има нещо общо с това. Установено е, че хората, които са се повлияли или не са се повлияли от терапия с инхибитори на контролни точки, имат постоянни разлики в бактериите, които обикновено се срещат в техните черва. А през 2021 г. две проучвания установяват, че прехвърлянето на микроби от фекална материя на хора, които са реагирали на терапията, в червата на тези, които не са, може да подобри терапевтичните ползи при последните пациенти.

Сега едно неочаквано откритие при мишки, публикувано в Science, намеква за един фактор, който може да обясни защо хората реагират по различен начин на терапията за рак: нивото на витамин D в чревната им тъкан може да насърчи присъствието и растежа на някои бактерии, които стимулират Т-клетките убийци да атакуват рака.

Витамин D, който можем да получим от диетата си - като ядем неща като мазна риба или яйчни жълтъци - или да произвеждаме в кожата си, когато сме изложени на слънчева светлина, играе решаваща роля в нашия метаболизъм и здравето на нашите кости, мускули, нерви и имунна система.

Тестването дали същите механизми работят при хора ще изисква внимателно по-нататъшно проучване, казва Каетано Рейс и Соуса, имунолог в Института "Франсис Крик" в Лондон, Англия, и водещ автор на изследването, но си струва да се проучи.

„Витамин D влияе върху дейността на стотици гени, така че е сложно“, казва Соуса. Но в няколко масива от данни, които той и колегите му са анализирали, пациентите с по-висока активност на витамин D са имали по-голям шанс да оцелеят при различни видове рак и са реагирали по-добре на имунотерапията.

Това проучване предоставя още една причина да се уверите, че произвеждате или консумирате достатъчно витамин D, казва Карстен Карлберг, биохимик от Полската академия на науките в Олщин, който е изучавал въздействието на витамина в продължение на десетилетия, но не участва в новото проучване. Той обаче предупреждава, че би било неразумно да бързаме със заключения за себе си въз основа на открития при мишки. „Има 75 милиона години еволюция, разделяща мишките от хората.“

Интригуващо наблюдение

Соуса отдавна се интересува от гени, които влияят на способността на имунната система да атакува раковите клетки. За да идентифицират тези гени, изследователите в неговата лаборатория работят с мишки, в които ген, за който подозират, че участва или в насърчаването, или в потискането на рака, е бил изключен. Чрез трансплантиране на ракови клетки в тези модифицирани мишки те могат да проследят колко време е необходимо на клетките да прераснат в тумор.

Когато неговият колега Евангелос Гямпазолиас, който сега работи в Cancer Research UK Manchester Institute, открива, че изключването на гена, който дава инструкции за производството на подходящо наречения витамин D-свързващ протеин, намалява растежа на раковите клетки на кожата при мишки, Соуса е заинтригуван.

За да се уверят, че техните открития не се дължат на някаква странност в лабораторната среда, екипът отглежда мишки с увредения ген в същата клетка като мишки, носещи напълно функционална версия.

За тяхна изненада се оказва, че туморите на събратята им в клетката също растат по-бавно. Но защо близостта до по-устойчиво на рак животно би забавила растежа на тумора и при нормални мишки?

​Силата на изпражненията

Едно обяснение за това, както Гямпазолиас и Соуса скоро разбират, е, че мишките ядат изпражненията на другия; и че нещо в тези изпражнения трябва да е било прехвърлено от мишките с дезактивиран ген към нормалните мишки, с които са били в клетка.

За да провери дали ефектът има нещо общо с чревните микроби, живеещи в генетично модифицираните мишки, екипът на Соуса подлага някои от мишките с деактивиран ген на курс с антибиотици. Когато устойчивостта им на рак и способността да я предадат на своите другари в клетката изчезва, става ясно, че чревните бактерии в изпражненията на мишката по някакъв начин забавят растежа на тумора.

Витамин D-свързващият протеин поддържа по-голямата част от витамин D в кръвта, обяснява Соуса. „Това намалява количеството витамин D, което достига до тъканите на тялото, включително тези, покриващи червата.“

По-високите нива на витамин D, които се получават, когато екипът деактивира гена, кодиращ витамин D-свързващия протеин, насърчава растежа и присъствието на определена бактерия - Bacteroides fragilis - която е често срещана и в човешкото дебело черво. И тези бактерии, обяснява Соуса, могат да стимулират имунната система.

Изключването на гена, увеличаването на количеството витамин D в храната на генетично нормални мишки или добавянето на повече Bacteroides fragilis към червата на мишка, всички подходи имат един и същи ефект: повече Т-клетки убийци атакуват тумора и забавят растежа му.

В резултат на тези по-високи нива на витамин D, мишките също имат по-добър отговор на имунотерапията.

„Все още не знаем как бактериите правят това“, казва Соуса. „Но ефектът без съмнение е налице.“

Вероятно не получавате достатъчно витамин D - ето какво казват експертите

Вероятно не получавате достатъчно витамин D - ето какво казват експертите

Това е най-популярната добавка на пазара. Но защо се нуждаем от витамин D и защо съветите как да си го набавим са толкова противоречиви?

Защо витамините са кръстени на букви? И защо има витамин К, но няма витамин F?

Защо витамините са кръстени на букви? И защо има витамин К, но няма витамин F?

Всичко започва с „животинската субстанция“, която сега наричаме протеин.

Витамин С, ретинол, биотин? Ето от какво всъщност се нуждае вашата кожа

Витамин С, ретинол, биотин? Ето от какво всъщност се нуждае вашата кожа

Повечето хора се нуждаят само от три неща, за да запазят кожната си бариера непокътната, казват експерти.

Не всеки трябва да приема мултивитамини

Не всеки трябва да приема мултивитамини

В някои ситуации мултивитамините могат да бъдат полезни. В други могат да доведат до опасни хранителни дефицити или дисбаланси. Експертите съветват как да вземете информирано решение.

Нови терапии

Соуса, който е от португалски произход и чийто по-тъмен тен означава, че той произвежда по-малко витамин D в гладния за слънце Лондон, открива, че му липсва достатъчно витамин преди около десетилетие и оттогава приема добавки. „Като общо правило“, казва той, „ако сте диагностицирани с дефицит на витамин D, изглежда разумно да се опитате да го коригирате. Но това, разбира се, не зависи от настоящето проучване.

Той добавя, че хората винаги трябва да се консултират с лекаря, преди да приемат витаминни добавки - дори ако някой научи, че има дефицит на витамин D - докато не стане известно повече за въздействието на добавките с витамин D върху риска от рак и други аспекти на човешкото здраве. „Може да има отрицателни ефекти, за които все още не сме разбрали, като повишен риск от автоимунно заболяване.“

Той също така предупреждава да не прекарвате твърде много време на пролетното слънце, за да вземете доза витамин D.

„Ние не се застъпваме за увеличаване на излагането на слънце, което също може да увеличи риска от рак на кожата. Не е нужно да правите слънчеви бани за витамин D, вероятно е достатъчно просто да отидете на разходка.

“По-важното е, надяваме се, че проучването ще вдъхнови нови изследвания, за да разберем дали добавките витамин D или Bacteroides fragilis могат да подобрят перспективите за пациенти с рак, подложени на имунотерапия или други лечения”, казва Соуса.

Уолтър Уилет, лекар и изследовател в областта на храненето в Харвардския университет T.H. Chan School of Public Health, който не участва в проучването, е съгласен, че данните от него предполагат вероятни ползи от витамин D за пациенти с рак. „Това е в съответствие с някои от нашите собствени открития. Открихме по-ниски рискове от колоректален рак при жени с високи кръвни нива на витамин D. Също така участвах в проучване, показващо по-ниска смъртност от рак при хора, получаващи добавки с витамин D.“

Уилет смята, че добавките с витамин D вероятно са добра идея. „За повечето хора, живеещи в северен климат, има смисъл да приемат допълнителен витамин D и да тестват нивата си на витамин D.

Дали ползите от витамин D при хората са свързани по такъв начин с микробиома се нуждае от потвърждение, добавя Уилет. "Това ще изисква нови, големи проучвания, които ще се провеждат в продължение на няколко години."

“Има много лекари, които в момента проучват дали е полезно да се манипулира микробиома, за да се подобри терапията на рака”, казва Соуса. “Надяваме се, че нашите открития могат да доведат до по-прецизни терапевтични приложени.”