Мощна слънчева буря създаде изключително рядко розово северно сияние

Природа

На 3 ноември слънчева буря отваря временна дупка в магнитното поле на Земята, позволявайки на слънчевите частици (протони и неутрони) да проникнат дълбоко в атмосферата на планетата и да предизвикат изключително редки розови сияния в небето на Норвегия.

© Маркус Варик / Greenlander

Рядкото явление е забелязано от туристи, водени от Маркус Варик, водач на групи за наблюдение на северното сияние, работещ за туристическата компания Greenlander, базирана близо до Тромсьо в Норвегия. Ярките сияния “се появиха около 18 ч местно време и продължиха около 2 минути”, казва Варик за Live Science.

© Маркус Варик / Greenlander

„Това бяха най-силните розови полярни сияния, които съм виждал за повече от десетилетие водене на групи. Беше смиряващо преживяване.“

Дупката в магнитосферата на Земята предизвиква появата и на силни зелени сияния през цялата нощ, добавя Варик.

© Маркус Варик / Greenlander

Най-често полярните сияния изглеждат зелени. Това се дължи на изобилието от кислородни атоми в частта от атмосферата, която слънчевият вятър обикновено достига. По време на тази слънчева буря обаче пукнатината в магнитосферата на Земята позволява на свръхзаредените слънчеви частици да достигнат по-дълбоко от обикновено - под 100 км, където най-разпространеният газ е азотът, според Spaceweather.com. Резултатът от взаимодействието на слънчевите частици с азотните атоми е розовото полярно сияние.

© Маркус Варик / Greenlander

Дупката в магнитосферата се е затворила около 6 часа след като се е образувала.