Могат ли змиите да разпознават себе си? Ново проучване казва “да”

Природа Наука • •

Експеримент, който използва химическите сетива на змиите, „може да промени мнението на хората за влечугите, че те са бавни, глупави, инстинктивни машини“, казва водещият учен в ново проучване.

Източна жартиерна змия (на снимката в Национален парк "Акадия", щата Мейн) размахва езика си - сензорно поведение, което улавя химикали в околната среда.

© Джордж Санкър

Приматите могат да жестикулират с ръцете си, слоновете могат да сигнализират с хоботите си, а гарваните могат да кълват с клюна си, за да покажат определен отговор на експеримент. Но змиите?

Ето защо екип от специалисти разработва тест конкретно за змии, като се залага на техните силни страни: химическите им сетива.

Змиите разчитат на химически сигнали, за да разпознават плячка, да избягват хищници, да намират партньори и да се ориентират в местообитанията си. В допълнение към обонянието, използват и езиците си, за да пренасят химически сигнали (например сексуални феромони от потенциална половинка до специализиран орган в горната част на устата, нещо като подушването).

Разпознаването на нечие отражение се счита за напреднала способност и е потвърдено само при шепа видове, като шимпанзета, орангутани и делфини.

Но „змиите демонстрират много от същите когнитивни и перцептивни механизми като другите животни, ако ги изучавате по правилния начин, задавате правилните въпроси и уважавате тяхната биология и начин на справяне със света“, казва Гордън Бъргард, ръководител на изследването, етолог и сравнителен психолог от Университета на Тенеси.

Обикновените жартиерни змии, произхождащи от Северна Америка, са неотровни влечуги, които се срещат из целия континент.

© Тим Фицхарис

Познай себе си

В проучването, публикувано в Behaviour, Бъргард и колегите му изследват 24 жартиерни змии (Garter snake), родени в едно котило в лабораторията им в Тенеси.

След раждането им, те са настанени поотделно и са поставени на диета, включваща изцяло риба или изцяло червеи, което прави възможно химическото разграничаване на изпражненията им.

На 4-месечна възраст, екипът ги подлага на четири различни стимула: тяхната собствена мръсна обвивка на клетка; мръсна обвивка на клетка от брат или сестра от същия пол, хранени със същата храна; мръсна обвивка на клетка от брат и сестра от същия пол, хранени с различна храна и чиста обвивка на клетка.

При всеки от експериментите учените измерват скоростта на щракане с език на всяка змия и цялостното ѝ движение около клетката.

Змиите размахват езиците си по-малко до мръсната обвивка на клетка на друга змия, хранена със същата храна, отколкото на собствената си мръсна клетка.

Бъргард казва, че това поведение показва, че жартиерните змии различават собствените си химически знаци, дори сред близкородствени змии на същата диета.

Видео: Големите котки, живеещи край река Амазонка, разпознават себе си в огледало | Nat Geo Wild

Различни интерпретации

Преди около 50 години американският психолог Гордън Галъп и колеги разработват огледален тест за саморазпознаване, който все още е стандарт за много експериментални изследвания.

При този тест изследователите поставят белег някъде върху тялото на животно, който то може да види само в своето огледално отражение. Ако животното се погледне в огледалото и след това докосне или разгледа белега върху тялото си - преминава теста. Малки деца, шимпанзета, орангутани и бонобо, слонове и делфини също минават теста за саморазпознаване.

Но Галъп и колегите му са скептични по отношение на доказателствата за огледално саморазпознаване при всеки вид, различен от хората и големите маймуни. Те критикуват и невизуални изследвания за саморазпознаване, които използват миризми или други химикали, претендиращи да бъдат еквивалентни на огледални тестове.

Ето защо един от сътрудниците на Галъп, психологът Джеймс Андерсън от университета в Киото, Япония, казва, че въпреки че змиите в изследването на Бъргард може да демонстрират химическо саморазпознаване, това не е същото като маймуна или човек да разпознава образа си в огледало.

„Много изследователи пренебрегват спонтанността на големите маймуни за използване на огледала, просто за да проверят външния си вид, може би, за да го пооправят или да го наблюдават от различни гледни точки“, казва той. „Не съществува убедителна демонстрация на така нареченото „химическо огледало“ да се използва по този начин.”

„Аз не твърдя, че тези змии са самосъзнателни. Но изглежда, че те осъзнават себе си като различен субект сред други организми", казва Бъргард.

Учените са разделени и по отношение на това какво наистина означава животно, което се разпознава в огледало, от гледна точка на познанието. Галъп и Андерсън твърдят, че преминаването на теста се приравнява със самосъзнанието, самопознаването и вероятно дори осъзнаването на уникалното "аз" на другите.

„Без значение колко внимателни са били тези автори [на изследването на змиите], най-голямото препятствие ще бъде да убедят някои учени, че откритията означават нещо отвъд елементарния отговор на стимули“, казва Гордън Шует, еколог от Щатския университет на Джорджия.

Но е добре да се прокарат тези граници, добавя той: Новото изследване е полезно, тъй като може да оспори някои предварителни представи за когнитивните способности на змиите.

Повече от глупави машини

Учените вече са документирали как северните тихоокеански гърмящи змии отместват клони преди лов, като привидно променят местообитанието си, така че то да им помогне да хванат плячка. А обикновените жартиерни змии избират с кои конкретни индивиди да общуват.

Посветих кариерата си на опитите да променя мнението на хората за влечугите, че те са бавни, глупави, инстинктивни машини“, казва Бъргард.