Могат ли вулканите да охладят затоплящата се планета?

Наука

Преди човекът да започне да въздейства върху природата, вулканите са основният фактор за формирането на климата. Те изхвърлят CO2 от вътрешността на Земята в атмосферата, което има затоплящ ефект. От друга страна, серните газове реагират с вода и образуват силно отразяващи частици, наречени сулфати. Тези сулфати всъщност имат охлаждащ ефект.

Кратерно езеро на вулкана Пинатубо, Филипини

Мощните вулканични изригвания изхвърлят в атмосферата милиони тонове частици, които пречат на слънчевата светлина да достига повърхността. Това създава по-студен климат, който може да продължава с години. Така например, последното изригването на Пинатубо в Република Филипини през 1991 г. понижи световните температури с 0,5 °C.

А сега ново проучване показва, че увеличените парникови газове ще помагат на мощните изригвания да достигнат по-високо, да се разпространяват по-бързо и да отразяват повече слънчева светлина, което може да причини по-рязко и силно охлаждане.

Вулканични изригвания са причинили ледниковия период

Вулканични изригвания са причинили ледниковия период

Американски учени установиха, че ледниковия период преди 13 000 години, поради който са изчезнали мамутите, е възникнал не заради падането на метеорит, а заради цяла поредица...

Ако светът се затопли с 6 °C до 2100 г.

В хода на своето изследване, учените разиграват различни комбинации от компютърни симулации на мощни вулканични изригвания с глобален климатичен отзвук. Те симулират поведение на вулканични газови струи както в исторически условия, така и в бъдещето - до 2100 г., в сценарий, според който Земята ще се затопли съществено. Засечени са две тенденции.

Обикновено на година само едно или две вулканични изригвания преминават тропосферата (най-ниската част от атмосферата, на височина 10 км при полюсите и 16 км при екватора) и достигат стратосферата (разположена на височина между 11 и 50 км), пише Science. Тъй като отразяващите частици се разпространяват в стратосферата, те причиняват краткотрайно глобално охлаждане. Но при затоплянето си тропосферата се разширява на височина, което прави стратосферата недостижима за вулканичните газови струи.

В същото време, топенето на ледената покривка може да предизвиква по-чести изригвания в близост до Северния полярен кръг и полюсите. А повишаващото се ниво на световния океан би поддържало охлаждането, предизвиквано от вулканична дейност.

В допълнение, затоплянето ще ускори силата на вятъра в стратосферата. Това ще доведе до по-бързото разпространение на отразяващите вулканични частици високо в атмосферата над полюсите, преди да имат време да се слеят в по-големи частици (колкото по-малка е частицата, толкова повече светлина отразява).

Тъй като парниковите газове улавят топлината близо до повърхността на Земята, стратосферата се охлажда, особено в горните си слоеве. Това позволява на въздуха да се смесва по-лесно в този слой на атмосферата. До 2100 г. това смесване би позволило на вулканичните струи да достигат с около 1,5 километра по-високо от преди, според модела, създаден от учените.

“Свят, който ще се затопли с 6 °C до 2100 г., отговаря само на най-ужасяващите и малко вероятни прогнози от последния доклад на Междуправителствената експертна група по климатичните промени (IPCC), при които тропосферата би нараснала с 1,5 км височина. Но ултра масивни изригвания все още биха могли да пробият до стратосферата. Нещо повече, техните газове действително биха достигнали по-високо и по-бързо, отколкото в настоящия климат, засилвайки охлаждащия им ефект с 15 %”, съобщават изследователите в своя доклад от август, публикуван в Nature Communications.

Следващата стъпка пред екипа, е да провери как тези тенденции работят при по-реалистични нива на затопляне, в по-близко бъдеще.

Галерия | Вулканите отблизо