Мисия „Надежда“ – изпълнена

Наука • •

Обединените арабски емирства изпратиха сондата Hope на Червената планета, изстреляха първия си астронавт в космоса, а следващото космическо предизвикателство е роувър на Луната.

Космически център Mohammed Bin Rashid

© Снимка: Emirates Mars Mission & Mohammed Bin Rashid Space Centre

След шест години работа и епични 204 дни и 480 милиона километра сондата Hope успява да влезе в орбитата на Марс на 9 февруари 2021 г. Времевият прозорец са 27-те решаващи минути, през които сондата трябва драстично да намали скоростта си от 100 хил. км в час на 18 хил. км в час.

Страните, изследващи Марс, са имали много провали и Червената планета се е превърнала в своеобразно космическо гробище, тъй като над 50% от апаратите не са кацали успешно.

След като е потвърдена стабилна орбита Айша Шарафи от космическия център казва: „Сърцето ми се усмихваше. Моментът беше толкова радостен!“

„Работата на сондата тепърва започва“, съобщава мениджърът на проекта Омран Шараф. „Мисията е с научна цел и е уникална с това, че е първият метеорологичен спътник на Марс. Проектирали сме апаратът да издържи най-малко четири години, като се надяваме да са дори повече“, допълва Шараф.

Сондата е оборудвана с нужната техника да заснеме марсианската атмосфера, в това число да изследва как са свързани по-ниското и по-високото й ниво.

Космическата програма на Обединените арабски емирства планира след успеха на Марс и изпращането на първия си астронавт на Международната космическа станция, да изпрати роувър на Луната през 2024 г.