Международен ден на медиите на STIHL 2025

Пулсът на времето

Реч на Михаел Трауб, главен изпълнителен директор на STIHL, произнесена на 10 септември 2025 г. във Вайблинген, Германия.

Михаел Трауб, главен изпълнителен директор на STIHL.

Михаел Трауб, главен изпълнителен директор на STIHL.

© STIHL

"Добро утро на всички! Добре дошли на нашия Международен ден на медиите!

Светът около нас се променя бързо. Технологиите напредват бързо, с темпо, което е предизвикателство за всички нас. Екологичните предизвикателства са спешни, а глобалната среда – политически и икономически – е всичко друго, но не и стабилна. Тези промени засягат всеки играч в нашата индустрия. Те променят начина, по който проектираме уреди, как ги произвеждаме, как ги продаваме и как подкрепяме нашите клиенти.

За компания с близо 100-годишна история това може да се усети като изпитание. И нашият подход е ясен: ще продължим да се развиваме. Лидерството е да правите избори във времена на промяна. И днес искам да ви покажа какво означава това.

Нека започнем с големия въпрос: Как може да сме лидер едновременно в пазара на бензиновите и акумулаторните уреди?

Професионалистите все още се нуждаят от бензинови уреди за най-трудните задачи и ние прогнозираме, че до 2030 г. значителен дял от пазара в Европа и Северна Америка ще остане именно за тях – вероятно в диапазона от 15% до 25%.

В същото време пазарният дял на акумулаторните уреди расте бързо. До 2030 г. той може да достигне на север 60% от продажбите. Западна Европа ще стигне първа до там, докато Източна Европа и Северна Америка ще намалят разликата с течение на времето.

Така, че за нас перспективата не е бъдеще или-или. Ето защо двойното технологично лидерство не е компромис. Това е съзнателна стратегия.

Ако клиентът иска бензинов уред, той трябва да получи най-добрия продукт, задвижван с бензин от STIHL. Ако иска акумулаторен уред, той трябва да получи най-добрата акумулаторна система от STIHL. Това е смисълът на ориентираността към клиента.

Лидерството в два свята изисква различни възможности в рамките на една компания. Нашият бизнес с бензинови уреди е свързан с прецизно инженерство - усъвършенстване на производителността на всеки уред. При акумулаторните уреди става въпрос за изграждане на мащабируема система от батерии, зарядни устройства и уреди, които работят заедно. Това са различни логики и ние избираме да овладеем и двете.


© STIHL

Сега нека поговорим за хората, на които служим.

STIHL винаги е била марка за професионалисти – хора в горите, на строителните обекти и във взискателното озеленяване по целия свят. Те разчитат на своите урди, така че производителността, безопасността и надеждността не подлежат на коментар.

С течение на времето втората група придобива все по-голямо значение: взискателните частни потребители – ние ги наричаме Pro-Sumers – собственици на жилища и любители, които мислят и работят като професионалисти и очакват същото качество, издръжливост и иновации.

Нашето обещание към двете групи е едно и също: иновации, които дават резултати в реалния свят – уреди, които правят тежката работа по-лесна, по-безопасна и по-ефективна.

Различните продуктови станции, които ще видите днес, отразяват следното: От професионална гледна точка ще научите повече за предложението на STIHL за "Горско стопанство и строителство", както и за "Професионално градинарство и озеленяване". И ще видите как се обръщаме към потребители в техните частни градини.

© STIHL

След като разгледахме нашите продукти и клиентите, които обслужваме, е време да разширим обектива и да помислим за по-широката среда, в която работим. Нашата среда е по-сложна от всякога: климатичната криза, геополитическия риск и икономическите промени оформят нашата работа. Търговските конфликти, митата и регионалните кризи не са абстрактни; Те ни засягат всеки ден. Нашият отговор е съзнателни действия: ние използваме нашата глобална производствена мрежа за устойчивост, инвестираме в дългосрочен план и поддържаме екологичната отговорност с дългогодишни, ремонтируеми дизайни и по-устойчиви горива.

На този фон няколко думи за митата. Към днешна дата много подробности са неразрешени. Указанията за изпълнение се променят. Ето защо няма да спекулираме или да даваме обещания, които не можем да спазим. Това, което ще направим, е да следим отблизо развитието и да действаме, когато е необходимо - винаги въз основа на факти, а не на заглавия. Това е нашият начин на мислене от десетилетия и няма да се промени сега. Въпреки това, когато митата достигнат 15% или повече за внос в САЩ, разходите няма да могат да бъдат поети; С течение на времето ценообразуването се влияе.

И все пак силният ни отпечатък в САЩ ни носи положителна страна: STIHL произвежда повече от 100 модела, включително повече от 30 акумулаторни уреди и 11 вида батерии във Вирджиния Бийч, като около 60% от обществените поръчки в САЩ се доставят на регионално ниво.

© STIHL

Сега нека поговорим за пазарите. Досега през 2025 г. приходите ни са нараснали в средата на едноцифрените числа, а продажбите в брой уреди са солидни. Пазарът на бензиновите уреди се представя успешно. Този на акумулаторните уреди е смесен – в някои региони е силен, в други – с по-бавен темп. За цялата 2025 г. очакваме умерен растеж между 2% и 4%. 2025 г. отново се оказва прост, ключов урок: пазарите се движат с различна скорост, така че стратегиите трябва да бъдат локални. Двойната технология работи само, когато е адаптирана към всеки регион.

Така че нека започнем с Европа, която все още е крайъгълен камък на нашата група. След изключителната 2024 г., пазарите в Централна Европа имат тенденция към спад през 2025 г. след суха пролет. Ние обаче държим позициите, а на някои пазари дори печелим дял.

В Западна Европа преминаването към акумулаторни уреди е в ход: в ключови страни те вече надхвърлят 50% в брой уреди и се движат към две трети. Дори взискателните професионални приложения се променят, а обществените търгове все повече предпочитат акумулаторните уреди.

Източна Европа е по-рано на кривата на приемане. Проникването е по-ниско и по-неравномерно, така че подходът ни там е поетапен и селективен.

В цяла Европа поведението на купувачите се променя бързо и става все по-съзнателно за стойността, като средните цени са под натиск. Онлайн поръчките и веригите "Направи си сам" се увеличават, а по-малката поддръжка на акумулаторните уреди намалява трафика в сервиза, добавяйки натиск върху дилърите. Ние ще поддържаме канала специалист-дилър атрактивен с надеждна наличност и съвети близо до крайните потребители чрез нашата настройка за управление на търговски решения. Направен правилно, специализираният канал остава надеждна точка за достъп за професионални потребители и взискателни частни клиенти.

Северна Америка (САЩ и Канада). Нашият най-голям и най-сложен пазар. Бензиновите уреди са все още водещи, приемането на акумулаторните такива изостава в Европа и много клиенти поставят под въпрос производителността и времето на работа. Ценовата чувствителност е висока в масовата търговия на дребно и нашите дилъри усещат натиска.

Планът ни в този регион е ясен: Да направим STIHL лесна за закупуване и лесна за продажба; да докажем "Защо да използвате акумулаторни уреди STIHL" с факти като производителност при реални задачи, предвидимо време на работа, нисък шум и общи разходи за целия живот на уреда; да разширим покритието на дилърите и електронната търговия, като същевременно запазим обслужващия дилър като основа на нашия бизнес.

Северна Америка доказва, че клиентите се движат с различна скорост. Ще ги посрещнем там, където са – и ще ги поведем напред, където акумулаторните уреди имат бизнес смисъл.

Латинска Америка. Регионът има своя собствена динамика. Присъстваме повече от пет десетилетия, подсигурени от нашия бразилски завод в Сао Леополдо, Рио Гранде до Сул. Макроикономиката движи търсенето бързо в двете посоки: Аржентина имаше трудна криза, но подобряването на икономическите показатели сочи към предпазливо възстановяване. В Бразилия търговската политика придоби силно политически тон; тарифните нива със САЩ са сред най-строгите в световен мащаб. Ще наблюдаваме как тези търкания работят в по-широката икономика в Бразилия и на свой ред в нашия бизнес.

Засега пазарът в Латинска Америка е предимно с бензинови уреди, само с малки джобове на бизнеса с акумулаторни уреди. Регионът остава стратегически, но нестабилен; Ще бъдем близо до клиентите и дилърите. Тъй като силно вярваме, че Латинска Америка ще нарасне с CAGR в едноцифрени стойности до 2030 г.

Африка. Континентът предлага възходи. Добавихме дъщерни дружества в Източна, Западна, Централна и Северна Африка и укрепихме Южна Африка, включително нов офис в Питермарицбург, открит в средата на август. Виждаме голяма полза в механизацията на земеделието на целия континент.

Китай. Насрещните ветрове са реални. Китайско-американският търговски конфликт забави експортния двигател на Китай; съкращенията на държавния бюджет намалиха тръжната активност, а продължаващият спад в имотите намалява интереса към ремонти дейности и закупуване на мебели. В цяла Източна Азия валутните колебания усложняват търговията; Югоизточна Азия усеща това най-много. Нашият отговор е фокусиран: търговска стратегия за Китай с ново проучване на клиентите на акумулаторни уреди и регионални операции за вземане на по-бързи и по-добри решения относно търговете, ценообразуването и дистрибуцията.

Океания (Австралия и Нова Зеландия). Атрактивен пазар, отворен към акумулаторните уреди, но претъпкан с агресивни китайски участници. Пренасочването на наличности към САЩ води до големи отстъпки. Екипът изпълнява ясен план, но интензивността поддържа растежа под целта, особено в бизнеса с акумулаторни уреди. Плюсът е тестово поле, което ни подготвя за по-тежко, ценово ориентирано състезание с азиатски марки в Европа, изостряйки нашата оферта, история на стойността и тактиката на канала.

В резюме. В различните региони търсенето е неравномерно, приемането на акумулаторните уреди се различава, каналите се променят, а политиките и валутните колебания имат значение. Нашият отговор е локално действие с двойна технология. В крайна сметка това, което всичко това свързва, е нашата марка.

Създадохме STIHL, където се случва истинска работа – след бури в гората, на прашни работни обекти и в задните дворове, където уикендите са кратки. И това е наследство, което все още ни определя.

С прости думи: нашите уреди трябва да работят – да режат – и да са надеждни.

© STIHL
© STIHL
© STIHL

Те правят трудния ден по-лесен и безопасен. Бензиновите уреди ще продължат да обслужва най-трудните приложения, а пазарът на акумулаторните уреди ще продължи да расте там, където ниският шум и лесната (по-малката нужда от) поддръжка са водещи при избора. Голяма част от това, което определя STIHL, се съчетава в STIHL TIMBERSPORTS – прецизност, сила и уважение към занаята. През 2026 г. Световният шампионат STIHL TIMBERSPORTS се завръща в Щутгарт, в Porsche Arena на 30–31 октомври – уикенд на спорт от най-висока класа и истинска емоция. Нека да разгледаме накратко какво предстои. Тази енергия е трудна за побеждаване. STIHL TIMBERSPORTS в Щутгарт в края на октомври 2026 г. ще бъде специален – аз ще бъда там и се надявам и вие да бъдете."

© STIHL