Метеорит на 4,6 милиарда години може да разкрие произхода на водата на Земята

Наука Природа

Древен метеорит, приземил се наскоро във Великобрирания, може да даде отговор на въпроса откъде идва водата на Земята.

Метеоритът каца аварийно на алея в град Уинчкоум през февруари 2021 г.

© Trustees of the Natural History Museum

Космическа скала на 4,6 милиарда години се приземява пред частен дом в английския град Уинчкоум през февруари 2021 г. Тя съдържа вода, която много наподобява химичния състав на водата на Земята и предлага възможно обяснение за това как нашата планета се е сдобила с животворното вещество.

Когато скалистите вътрешни планети на младата Слънчева система за първи път се образуват от горещите облаци от газ и прах, носещи се близо до Слънцето, те са твърде близо до звездата си, за да образуват океани. Всъщност след определена точка, наречена линия на замръзване, нито един лед не може да избегне изпарението, превръщайки младата Земя в безплодно и негостоприемно място. Учените смятат, че това се променя след охлаждането на планетата, когато поток от ледени астероиди от външната част на Слънчевата система донася тук замръзнала вода, която се стопява. Сега нов анализ на метеорита Winchcombe, публикуван на 16 ноември в Science Advances, придава тежест на тази теория.

„Един от най-големите въпроси, задавани на научната общност, е “Как стигнахме до тук?“”, казва съавторът на изследването Люк Дейли, преподавател по планетарна геонаука в Университета в Глазгоу. „Този анализ на метеорита Winchcombe дава представа как на Земята се е появила вода – източникът на толкова разнообразен живот. Изследователите ще продължат да работят върху този екземпляр години напред, разкривайки още тайни за произхода на нашата слънчева система.“

Космическата скала - рядък тип, богат на въглерод, наречен въглероден хондрит, е прибрана само няколко часа след като се разбива в Земята, което до голяма степен я запазва незамърсена и всъщност я прави „един от най-девствените метеорити, достъпни за анализ“. Той предлага завладяваща възможност да погледнем “назад във времето към първоначалния състав на Слънчевата система", казва Ашли Кинг, водещ автор на доклада и научен сътрудник в Природонаучния музей в Лондон.

За да анализират минералите и елементите в скалата, изследователите я полират, нагряват и облъчват с рентгенови лъчи и лазери, разкривайки, че тя идва от астероид в орбита около Юпитер и че 11% от масата ѝ е вода.

Водородът във водата на астероида идва в две форми - нормален водород и водороден изотоп, известен като деутерий, който се превръща в "тежка вода". Учените откриват, че съотношението на водорода към деутерия съответства на съотношението, открито във водата на Земята, силно загатвайки, че водата на метеорита и водата на нашата планета имат обща точка на произход. Аминокиселините, градивните елементи за протеините и последващия живот, също са открити в скалата.

За да разширят това изследване, учените могат да анализират други космически скали, носещи се из Слънчевата система, като астероида Ryugu, за който също е установено, че съдържа градивните елементи на живота. Едно цялостно изследване на космическите скали на Слънчевата система би могло да даде на учените още по-добра представа за това кои скали са помогнали за облагородяването на ранната Земя и откъде са дошли, пише Live Science.