Махатма Ганди: Животът на "Великата душа"

Цивилизация • от

Ганди е роден на 2 октомври 1869 г. Точно 152 години по-късно, да си припомним ключовите моменти, които оформят живота и делото на човека, когото наричат Махатма - „Великата душа“.

Статуя на Ганди.

Статуя на Ганди.

© Илюстрация: Pixabay

Махатма Ганди е индийски адвокат, политик, активист и писател, който става лидер на националното движение срещу британското управление на Индия. Придържайки се към политика на ненасилствена съпротива, той успешно се бори за независимостта на своята страна. И докато прави това, Ганди вдъхновява движения за граждански права и свободи по целия свят. Той има щастието да види как Индия получава правото да се самоуправлява. Но също така става свидетел на нейното разделяне - събитие, което косвено води и до убийството му, пише Stars Insider.

Име: Мохандас Карамчанд Ганди

Прозвище: Махатма, което означава "Велика душа"

Дата на раждане: 2 октомври 1869 г.

Място на раждане: Порбандар, Гуджарат, Северозападна Индия

Вероизповедание: Индуизъм

Образование: Изучава право в Лондонски университетски колеж.

Съпруга: Кастурба Ганди (1869–1944).

Връщане в Индия: Ганди е в Лондон, когато научава за смъртта на майка си. Връща се в Индия и опита да установи адвокатска практика в Бомбай (днешен Мумбай).

Южна Африка: През 1893 г. заминава за ЮАР, където открива собствена адвокатска практика. Живее в страната 21 години, през които развива своите политически възгледи. Сблъсква се с дискриминация заради цвета на кожата и произхода си.

Бурски войни: По време на двете бурски война (1899–1902) в ЮАР, между бурите (основната част на белите жители на Република Южна Африка) и Британската империя, Ганди подтиква индийците да подкрепят англичаните и създава индийски санитарен корпус.

Домът на “Толстой”: Дискриминацията и тормозът насърчават Ганди да влезе в политиката. През 1894 г. основава Наталски индийски конгрес и иска право на глас за индийците. През 1910 г. Ганди инициира и организира първия ашрам (място за уединение) който кръщава “Толстой” на руския писател и философ Лев Толстой. Неговата книга „Царството Божие е вътре във вас“, оказа силно влияние върху философията на Ганди за ненасилие.

Hind Swaraj“ или „Индийско домашно правило“: През 1909 г. Ганди пише „Hind Swaraj“ - в превод „Индийско домашно правило“. На следващата година британското правителство забранява книгата в Индия.

Завръщане в Индия: През 1915 г. Ганди се присъединява към Индийския национален конгрес, който под негово ръководство през 1920 г. прераства в национално движение, а след това и в народна партия. Вече изявен теоретик и политик, той се обявява в подкрепа на призива за независимост на Индия.

Въстанието в Чампаран: Първото голямо политическо постижение на Ганди идва през 1917 г. с въстанието в квартал Чампаран в Бихар, което противопоставя местното селячество срещу неговите британски господари. Ганди печели някои отстъпки от властите.

Движение “Халафат”: Движението “Халафат” е съюз между индийски мюсюлмани и индийските активисти, чиято цел е да притиснат британското правителство да запази авторитета на османския султан като халиф на исляма след Първата световна война. Ганди търси политическо сътрудничество от мюсюлманите в борбата си срещу британския империализъм, като подкрепя Османската империя. Това помогна да се спре нарастващото индуско-мюсюлманско насилие, което се разпространява в цялата страна. В края на 1922 г. движението “Халафат” се разпада и в много градове отново избухват кървави религиозни бунтове.

Идентифициране с бедните в Индия: През 1918 г. Ганди вече е възприел индийската набедрена кърпа или къса дхоти, като символ за идентифицирането си с бедните хора от най-нисшите касти. На следващата година британските власти приемат Закона Роулат, който дава правомощия на полицията да извършва произволни арести. Ганди отговаря с призив към индийците за гражданско неподчинение.

Клането в Джалианвала Баг: На 13 април 1919 г. мъже, жени и деца се събират в Джалианвала Баг в Амритсар, за да отпразнуват фестивала Baisakhi и да протестират срещу ареста и депортирането на двама активисти. Войските на британската индийска армия стрелят по тълпата 10 минути. Убиват близо 1000 души, ранените са 1500.

Движение за отказ от сътрудничество: След приемането на Закона Роулат и клането в Джалианвала Баг, Ганди започва движение за отказ от сътрудничество на 5 септември 1920 г. с цел самоуправление и независимост на Индия.

Движение “Свадеши”: Ганди разширява своята ненасилствена платформа, като създава движението “Сведеши“- бойкот на чужди стоки, най-вече от Великобритания. Той призова индийските мъже и жени, богати или бедни, да отделят време всеки ден за предене на кади (ръчно тъкан плат от памучни влакна, по-късно символ на борбата за свобода на Индия) в подкрепа на движението за независимост. Образът на Ганди, който прави кади на чакра, символизира личността и делото му.

Солен март: От 12 март до 6 април 1930 г. Ганди и 78 доброволци изминават 388 км от Ахмедабад до Данди, Гуджарат, в знак на протест срещу данъка върху солта, наложен от британците по-рано същата година. По пътя Ганди често говори с огромно множество хора. При пристигането си в Данди, той е изпратен в затвор за политически затворници. Скоро след залавянето му полицията пребива около 300 протестиращи. В нито един момент участниците не оказват съпротива.

Пристигане в Англия за кръглата маса: През 1931 г. Ганди пристига в Англия, за да започне преговори с британското правителство за прекратяване на политическата безизходица, които задушава Индия.

Пакт Ганди-Ъруин: Конференцията завършва с постигане на споразумение между Ганди и вицекраля лорд Ъруин, известно като пакта Ганди-Ъруин. Британското правителство се съгласява да освободи всички политически затворници в замяна на спирането на движението за гражданско неподчинение. Уинстън Чърчил остава критичен към Ганди и дори го описва като диктатор.

Независимостта на Индия: На 15 август 1947 г. британският парламент приема Акт за индийска независимост. Създадена е държавата Индийски съюз. Независимостта на Индия води и до нейното разделяне на две: индуистка Индия и мюсюлманската държава Пакистан. В последвалите вълни на насилие загиват хиляди хора, а милиони са принудени да напуснат родните си места.

Първо покушение над Ганди: На 20 януари 1948 г. бежанец от Пенджаб хвърля самоделна бомба, която се взривява на крачки от Ганди. Няма пострадали.

Убийството на Ганди: На 30 януари 1948 г., 79-годишният Ганди работи по проекта на конституцията на Индия в дома си в Делхи. Когато излиза на поляната, тълпата го приветства като „бащата на нацията“. В суматохата, индуски националист се приближава до него и стреля три пъти. Два от куршумите излизат от тялото му, третият остава в белите му дробове, близо до сърцето. Ганди прошепва „О, Рама! О, Рама!“ Тези думи са изписани на паметника, издигнат на мястото, където е застрелян. Преди да издъхне, Ганди показва със знак, че прощава на своя убиец. Смъртта му настъпва в 17 часа и 17 минути на същия ден.

Заедно с мечтата за независимост на Индия, Ганди опитва да реформира индийското общество отвътре, така че хората от най-низшите касти да възвърнат човешкото си достойнство. Именно това печели на Махатма, “Великата душа”, възхищението на хората и последователи по целия свят.

Галерия | Да усетиш Индия (Бхакти йога)

Вижте 21 снимки