Легендарният стар телескоп „Хъбъл“ отслабва

Наука

На 13 юни 2021 г. компютърът, който контролира научните инструменти на борда на космическия телескоп „Хъбъл“ внезапно замря. НАСА вече три пъти пробва да оправи проблема с компютъра, но безуспешно.

Телескопът има дълга и бурна история:: „Хъбъл“ отива в космоса през 1990 г. Обсерваторията, обикаляща около Земята, е записала раждането и смъртта на звезди, открила е нови луни около Плутон и проследила междузвездни обекти по пътя им в нашата Слънчева система.

Също така той помага на астрономите да изчислят възрастта и обхвата на Вселената. Той е открил галактики на повече от 13, 4 милиарда светлинни години от нас, като улавя светлина от ранните години на Вселената.

„Хъбъл“ има втори компютър на борда, който би трябвало да може да се включи в случай, че НАСА не успее да поправи другия. Не за първи път „Хъбъл“ се поврежда или има нужда от ъпгрейд.

Той е първият телескоп проектиран така, че да бъде поддържан в орбита. Астронавти вече са посещавали обсерваторията пет пъти, за да поправят проблеми или да заменят стари части. Като заменят старите части астронавтите придават нова функционланост на „Хъбъл“. Това е причина телескопът все още да извършва революционна научна работа толкова време след пускането му в орбита. Но е малко вероятно да се наложи НАСА да изпраща астронавти за настоящия проблем. Резервният компютър би трябвало да свърши работа.

НАСА планира да пусне още по-сложен комспически телескоп през ноември. Новата обсерватория, James Webb Space Telescope (JWST), ще има обхват около 15 пъти по-голям от този на „Хъбъл“.