60 милиона гнезда под леда: Откриха най-голямата ясла за риби

Природа

Мащабите на неочакваната находка са много по-големи, отколкото на всяка друга колония от рибни гнезда, откривана някога.

Много скоро "ледените бебета" може да се сдобият със собствена защитена зона.

© Изтоник: Alfred Wegener Institute

На 500 м под леда, покриващ южната част на морето на Уедъл в Антарктида, изследователски екип наскоро откри най-голямото място за отглеждане на риба в света, известно на човечеството.

Според ново проучване, публикувано в Current Biology, приблизително 60 милиона активни гнезда на вида ледена риба на Йона (Neopagetopsis ionah) заемат огромната площ от най-малко 240 кв. км.

Досега изследователите са попадали само на малки групи гнезда на ледени риби от по няколко десетки. Известно е, че дори най-стадните видове риби, образуват колонии за гнездене от няколко стотин отделни клетки.

Дълбоководният биолог Отун Пърсър от Института “Алфред Вегенер” в Бремерхафен, Германия, и негови колеги се натъкват на огромната колония в началото на 2021 г., по време на изследователски круиз в морето на Уедъл, намиращо се между Антарктическия полуостров и главния континент.

Откритието им дава основание да смятат, че ледената риба на Йона вероятно има значително и неизвестно досега влияние върху хранителната верига на Ледения континент.

Ледените риби са специални не само защото са единствените гръбначни животни, които нямат червени кръвни клетки, съдържащи хемоглобин (оттук идва и названието им белокръвна ледена риба), но и защото имат протеинов антифриз в кръвта си. Всичко това прави живота им под ледения шелф на Антарктида възможен.

Откриването на 60 милиона гнезда показва, че районът е жизненоважен не само за вида, но изобщо за местната морска среда, и че тази среда е достойна да бъде защитена. (Европейският съюз и Международната комисия за опазване на живите морски ресурси на Антарктика (CCAMLR) обсъждат предложението за създаване на защитена морска зона в района от 2016 г.)

Този конкретен участък от морето на Уедъл е проучван през последните 40 години, но досега са откривани само малки групи от места за размножаване на ледените риби.

Идеята, че такава огромна зона за размножаване на ледената риба в морето на Уедъл досега не е била открита, е напълно очарователна“, казва Пърсър.

Екипът използва океанографски и биологични данни, с които установява, че обширното място за размножаване съвпада с приток на по-топла дълбока вода.

Всяко активно гнездо съдържа около 1000-2000 яйца, но освен тях, има и много възрастни индивиди, които са тук, за да ги защитават.

Общата биомаса на колонията се изчислява на около 60 000 тона. Богатият на хранителни ресурси район е посещаван и от гладни тюлени на Уедъл (Leptonychotes weddellii).

Най-голямата колония за размножаване на риби, откривана някога на Земята, е безспорният лидер в класацията на най-значимите места за размножаване. И това е много солиден аргумент в подкрепа на предложението за създаване на защитена морска зона тук, пише Earthly Mission.

„Като се има предвид колко малко проучено е антарктическото море на Уедъл, това още повече подчертава необходимостта от международни усилия за създаване на морска защитена зона (MPA)“, казва дълбоководният биолог професор Анте Боеций, който участва в разработването на неинвазивна технология, позволяваща на екипа да наблюдава екосистемата, без да ѝ въздейства.

“Сега, когато местоположението на тази изключителна колония за размножаване е известно, Германия и други членове на CCAMLR трябва да гарантират, че в бъдеще риболовът в този участък от морето на Уедъл ще е забранен и ще се провеждат само неинвазивни изследвания”, казва Боеций.