„Кюриосити“ засне облаци над Марс

Наука

Екип учени изследва марсианските облаци, които се появиха по-рано и по-нависоко от очакваното тази година, съобщават от изследователския център на НАСА.

„Кюриосити“ заснема тези облаци малко след залез на 12 март 2021 г. Снимката е направена от 21 отделни кадъра и е адаптирана, за да е видима за човешкото око.

© Снимка: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Облачните дни са рядкост в тънката и суха атмосфера на Марс. Облаци се срещат на екватора на планетата в най-студеното време от годината, когато Марс се намира най-далече от Слънцето в своята овална орбита. Но преди една марсианска година – равна на две земни – учените забелязали, че облаците са се образували над роувъра на НАСА по-рано от очакваното.

Тази година те били готови да започнат да документират тези „ранни“ облаци от момента на появата им в края на януари. Резултатът са кадри на облаци, пълни с ледени кристали, които разпръскват светлината от залязващото Слънце. Подобни снимки помагат на учените да разберат как облаците се образуват на Марс и защо тези, последните, са различни.

Всъщност екипът на „Кюриосити“ вече е направил едно ново откритие: ранно пристигналите облаци са и на по-голяма височина от обичайното. Повечето облаци на Марс не се издигат над 60 км и се състоят от лед. Но облаците, които „Кюриосити“ улавя, са на по-голяма височина, където е много студено, а това сочи, че са образувани от замръзнал въглероден диоксид.

Учените търсят начин да установят височината на облаците и ще бъде нужно още анализиране, за да се каже със сигурност на кои от снимките се виждат облаци от лед, образуван от вода и на кои – сухи.

Нашата мания по Марс

Нашата мания по Марс

Прашната Червена планета ни очарова от векове. Макар да научаваме все повече за нея, загадките й ни държат в напрежение.