Как котките таби получават своите ивици и М на челото?

Наука Природа • •

От близо 60 милиона домашни котки само в Съединените щати, едни от най-разпространените са табитата. Таби (tabby) e модел на козина, при който има ивици, райета, точки и онова характерно М на челото на животното.

От близо 60 милиона домашни котки само в САЩ, класическото райе е особено популярно.

© Фотография: Ал Петтеуей

Макар че табитата са толкова популярни, досега учените знаеха малко за това как тези котки получават своя отличителен вид.

В проучване, публикувано тази седмица в Nature Communications, учените съобщават, че гените, които създават модела на таби, се активират в клетките на кожата на ембриона, още преди да се развие козината на котката. Ранните кожни клетки дори имитират ивици под микроскоп - откритие, което никога не е наблюдавано в ембрионални клетки.

Този уникален генетичен процес може би е същият, който създава ивиците и петната при дивите котки.

Думата tabby произлиза от al-‘Attābiyya - квартал в Багдад, където през XVI век се произвежда фина, раирана копринена тафта. Но самите ивици вероятно произхождат от прекия предшественик на домашната котка - раираната близкоизточна дива котка.

„Биологията използва един и същи набор инструменти отново и отново, така че много рядко се открива нещо, което няма по-широко приложение. Вероятно това важи и в този случай”, казва ръководителят на изследването Грег Барш, изследовател в Института за биотехнология „Хъдсън Алфа“ в Хънтсвил, Алабама.

Генетиката зад цветовете и моделите на домашните котки отдавна интригува учените. Чарлз Дарвин например предполага, че повечето глухи котки имат бяла козина и сини очи. Докато се развиват, понякога видовете получават незначителни промени, като например цвета на козината, защото те са свързани с други, по-полезни адаптации, смята Дарвин.

И изглежда се оказва прав: това е наследствена генетична аномалия.

Генът, отговорен за таби

Като част от етично одобрен протокол за изследване, Барш и колегите му събират около хиляда ембриони от ветеринарните клиники, които иначе биха били изхвърлени (много от уличните котки, водени в клиниките за кастрация, са бременни).

Когато Кели Макгоуън, водещ учен от екипа, изследва под микроскоп кожните клетки на ембриони на възраст от 25 до 28 дни, забелязва, че по-дебелите участъци от кожата се редуват с по-тънки участъци, създавайки временен цветови модел, подобен на таби оцветяване при възрастна котка.

Тя е силно изненадана да открие такъв модел толкова рано в развитието на ембриона, много преди образуването на космени фоликули и пигмент, които по принцип са ключът към оцветяването при животните.

Екипът анализира отделните кожни клетки на ембриони и открива два различни типа, всеки от които изразява отделни набори от гени. Генът, който се отличава най-много, е Dickkopf WNT Signaling Pathway Inhibitor 4 или накратко - DKK4.

Ако всичко върви по план, клетките, съдържащи DKK4, се превръщат в тъмните маркировки, характерни за таби. Често обаче се появяват мутации и това води до други цветове и шарки на козината - бели петна, по-тънки ивици и др. Промени могат да възникнат и при пигментацията. Изцяло черно оцветяване например се получава, когато пигментните клетки произвеждат само тъмен пигмент.

Таби ивиците произхождат от прекия предшественик на домашната котка - близкоизточната дива котка.