Космическият телескоп “Джеймс Уеб” ще бъде изстрелян на 24 декември

Наука Цивилизация

Многократно отлаганото изстрелване на космическия телескоп “Джеймс Уеб” (The James Webb Space Telescope) ще се случи на 24 декември, потвърди НАСА на 18 декември.

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" (The James Webb Space Telescope).

© Илюстрация: IStock с изображени на НАСА

Според първоначалния план на проекта, започнат през 1989 г., най-големият и най-мощен космически телескоп “Джеймс Уеб”, трябваше да бъде изстрелян в Космоса в началото на 2000 година.

Но оттогава насам, редица проблеми налагат не само забавяния на изпълнението на програмата, но и свиване на бюджета, който в крайна сметка се равнява на близо 10 милиарда долара (8,8 милиарда евро).

Телескопът “Уеб” е построен в САЩ и транспортиран до мястото на изстрелване – космодрумът “Куру” във Френска Гвиана, като трябваше да бъде изстрелян 18 декември 2021 г.

Но нови спънки доведоха до поредното отлагане.

В крайна сметка, „космическият телескоп James Webb е потвърден за целева дата на изстрелване 24 декември“, съобщава в социалната мрежа Twitter Европейската компания Arianespace, която ще изстреля телескопа. Заедно с датата, се съобщава и точният час, за който е планирано събитието - 12:20 UTC (14:20 ч. българско време).

(Arianespace е международна компания, основана през 1980 г. като първата в света търговска компания за космически транспорт. Arianespace управлява своите изстрелванията от Южна Америка (на космодрума във Френска Гвиана) и от Централна Азия (на космодрума в Байконур).

Заедно с потвърждаването на датата на изстрелването, НАСА дъпълва в Twitter, че телескопът е "капсулиран в обтекателя на ракетата @Ariane5" на Arianespace. (Обтекател е конструктивно устройство за намаляване челното съпротивление на транспортно средство.)

Джеймс Уеб” следва стъпките на легендарния телескоп “Хъбъл”, но за разлика от легендата, най-големият и мощен космически телескоп, ще бъде разположен далеч отвъд Слънцето. Надяваме се да разкрие как е изглеждала Вселената, когато е била по-близо до раждането си преди близо 14 милиарда години.”

Космическият телескоп „Джеймс Уеб“ е космическа обсерватория, предназначена да замени ветерана „Хъбъл“. Проектът е дело на съвместните усилия на НАСА, Европейската космическа агенция (ЕКА) и Канадската космическа агенция (ККА).

Телескопът е кръстен на Джеймс Едуин Уеб (1906 - 1992), който управлява прохождащата космическа агенция НАСА в периода 1961 – 1968 г. По време на неговото управление САЩ създава своята програма за изпращане на човек на Луната.

Космическият телескоп "Хъбъл" напомни колко е специален с ново изображение