Трябва ли да пием два литра вода дневно?

Наука

Пиенето на достатъчно количество вода всеки ден може да предотврати или забави тежки кардиологични състояния, установява ново проучване. Но колко точно е “достатъчно количество вoда”?

© Илюстрация: IStock

Скорошен доклад, изготвен от Националните институти по здравеопазването на САЩ, показва, че пиенето на осем чаши вода дневно може да предотврати или забави появата на някои тежки кардиологични проблеми.

Изследователите проследяват здравословното състояние на 15 792 души. Всеки от участниците е на възраст 44 – 66 години, което означава, че се събират индивидуални данни в продължение на 25 години.

Критерият, който разкрива навиците им за пиене на вода, се нарича серумна концентрация на натрий. Колко по-малко хидратиран е организмът, толкова повече натрий има в кръвта, пише Daily Mail.

Когато хората не пият достатъчно вода, тялото започва да я складира, но това активира процеси, за които е известно, че допринасят както за развитието на сърдечна недостатъчност, така и за появата на нейния предшественик - хипертрофия на лявата камера (състояние, при което стените на лявата камера на сърцето се удебеляват).

„Нашето проучване показва, че поддържането на добра хидратация може да предотврати или поне да забави промените в сърцето, които водят до сърдечна недостатъчност“, казва д-р Наталия Дмитриева, автор на изследването. "Важно е да обръщаме внимание на количеството течности, които приемаме всеки ден, и да предприемем действия, ако установим, че пием твърде малко."

Изследователите установяват, че по-високата серумна концентрация на натрий в средната възраст носи по-висок риск от хипертрофия на лявата камера или сърдечна недостатъчност на по-късен етап в живота.

Това заключение се запазва независимо от отчитането на други фактори, включително възраст, нива на холестерол и глюкоза в кръвта, кръвно налягане, индекс на телесна маса, бъбречна функция, пол, тютюнопушене.

Съставени от вода

Човешкото тяло е съставено от около 60 % вода, а човешката кръв от 90 % вода. Ето защо добрата хидратация на организма е от съществено значение за ефективната работа на почти всяка телесна функция.

Затова и повечето специалисти препоръчват прием от около 2 л вода дневно (1,6–2,1 л за жените и 2–3 л за мъжете). Различни проучвания обаче показват, че повечето хора дори не се доближават до това.