Ключов фосил изяснява обърканата еволюция на гръбначните животни

Наука

Много преди появата на динозаврите, когато първите гори докосват небето, а на Земята властват огромни насекоми, една скромна риба с лице на лопата и мощни перки решава да опита късмета си на сушата.

Илюстрация на Tiktaalik roseae, смятан за един от най-старите общи предци на всички сухоземни гръбначни животни - от динозаври до бозайници.

© Wikimedia Commons / Zina Deretsky, National Science Foundation

Приблизително по същото време, друга риба, излязла на сушата, решава, че тази среда е твърде надценена и бяга обратно в океана, откриват наскоро учени.

Рибата, която избира да остане на сушата е Tiktaalik (Tiktaalik roseae), което озчава „голяма сладководна риба“ от инуктитут (Inuktitut) - група ескимоски езици. Tiktaalik се смята за един от най-старите общи предци на всички сухоземни гръбначни животни - от динозаври до бозайници.

С подобни на крака перки, които ѝ помагат да се измъкне от водата върху плитките речни брегове, Tiktaalik понякога е наричана „рибоножка“. Но Tiktaalik не е сам в това еволюционно пътуване.

Други риби от онова време също развиват способност да се измъкват на сушата, но само колкото да се обърнат назад и да се върнат обратно във водата, пише Live Science.

В проучването, публикувано в Nature, изследователите описват вкаменелостите на древна риба, наречена Qikiqtania wakei, също дума от инуктитут, именуваща района на Канадска Арктика, където са открити Tiktaalik и Qikiqtania. И двата вида живели през късния девонски период, преди около 375 милиона години. Анализът на костите на горната и долната челюст на Qikiqtania предполага, че тя имала сплескана, триъгълна глава с очи в горната част, като Tiktaalik. Но докато Qikiqtania е много по-малка, достигаща до 76 см дължина, Tiktaalik е можела да нарасне до впечатляващите 2,7 м дължина.

Затова пък Qikiqtania имала особени перки, които наистина я отличават. Докато перките на новооткритата рибоножка изглеждат визуално сходни с тези на Tiktaalik, компютърната рентгенова томография разкрива странно разположение на костите, при което липсват структурните елементи, необходими за ходене, повдигане и задържане на тялото на рибоножката в това положение, казват авторите на изследването.

“Гладките и извити перки на Qikiqtania биха били много по-подходящи за гребане”, пишат изследователите.

Компютърно сканиране, показващо странната костна структура на фосилизираната перка на Qiqiktania.