Кълбовидната мълния – загадка и смърт

Природа

Кълбовидните мълнии се появяват по време на гръмотевични бури, понякога чупят прозорци и водят след себе си тежки поражения.
Илюстрация: WORLD HISTORY...
На тази френска илюстрация се вижда как кълбовидна мълния влиза през прозорец – явление, което е било описвано редица пъти. Илюстрация: WORLD HISTORY ARCHIVE, ALAMY STOCK PHOTO

От CHRISTINA NUNEZ, National Geographic

Кълбовидните мълнии – светещи електрически кълба в небето – от векове пленяват въображението ни и все още представляват загадка за нас. Странното явление обикновено се появява по време на гръмотевични бури и прилича на носеща се сфера, която може да има различен цвят – от синьо до оранжево и жълто, и да изчезне за броени секунди. Понякога тя е придружавана от съскащ звук и остра миризма.

Може ли мобилният телефон да привлече мълния?

Може ли мобилният телефон да привлече мълния?

След като в Москва мълния удари мобилния телефон на момче, докато то разговаря по време на буря, руски медии потърсиха мнение на експерти.

По принцип мълниите представляват електрически искров разряд, причинен от положителни и отрицателни дисбаланси в самите облаци или от дисбаланс между облаците и земята. Мълнията може да загрее въздуха около себе си до температури пет пъти по-горещи от повърхността на Слънцето. От горещината околният въздух бързо се разширява и започва да вибрира, което предизвиква гръмотевиците.

Истински ли са кълбовидните мълнии?

Един от първите регистрирани случаи на кълбовидна мълния датира от 1638 г., когато „голяма огнена топка“ влязла през прозореца на английска църква. Този и други стари разкази предполагат, че кълбовидната мълния може да е смъртоносна.

Посочиха най-дългата и най-продължителната мълния в света

Посочиха най-дългата и най-продължителната мълния в света

Съветът на експертите от Световната метеорологична организация утвърди два световни рекорда за електрически искрови разряди в атмосферата.

В някои изследвания се излага теорията, че около половината кълбовидни мълнии са халюцинации, причинените от магнитни полета по време на бури. Предвид това учените изглежда са съгласни, че кълбовидните мълнии са истински, макар че все още не се знае напълно какво ги причинява.

Изследователи от китайския университет Northwest Normal University в Ланджоу случайно документирали кълбовидна мълния с видео камери и спектрометри. Кълбото се появило непосредствено след мълния и изминало хоризонтално около 10 метра.

Галерия | Мълния уби над 300 северни елена

В стремежа си да разгадаят явлението учените се опитали да пресъздадат мълнията. През 2006 г. учени от University of Tel Aviv създали лабораторна версия на кълбовидната мълния с помощта на микровълнов лъч. През 2018 г. квантовата физика демонстрирала синтетично възлово магнитно поле, което отразявало и вероятно спомогнало за изясняване на произхода на кълбовидната мълния.

Въпреки всички тези изследвания и лабораторни експерименти кълбовидната мълния все още се изплъзва на учените. Според тях самите има още много да учат за загадъчното явление.