Китайски марсоход кацна на Червената планета

Наука • •

След историческо кацане на Марс марсоходът „Чжужун“ е готов да търси следи от вода и живот.

Китайската космическа програма направи огромен скок с успешното приземяване на „Чжужун“ на Марс, с което отбеляза първото си кацане на друга планета. По време на своята мисия марсоходът ще търси следи от вода и предишен живот.

Това кацане прави Китай втората страна в историята, приземила роувър на повърхността на Марс. След месеци в орбита на Червената планета „Тянвън-1“ кацна в Утопия Планития – обширна равнина, която някога вероятно е била покрита от древен океан. Тежкият около 240 килограма марсоход претърпя опасно кацане при навлизането в атмосферата, забавянето на свръхзвуковата скорост с парашут и не на последно място – използване на спирачна тяга за успешно приземяване.

На Марс е далеч по-трудно да се кацне отколкото на Луната, казва Михел Блан от Изследователския институт по астрофизика и планетология във Франция. Но Китай са имали редица лунни мисии, които са ги подготвили за този момент.

След като шестта колела на „Чжужун“ се отделят от платформата и стъпят на марсианска повърхност, роувърът ще разпери сгъваемите си, подобни на пеперуда слънчеви панели, и ще изследва територията през следващите три месеца. Превозното средство може да работи доста отвъд това поставено време – марсоходите „Спирит“ и „Опъртюнити“, захранвани от слънцето, имаха първоначални мисии от около 90 дни, а изследваха Марс в продължение на години.

Един от най-вълнуващите инструменти на борда обаче е проникващият под повърхността радар, който ще се използва, за да търси „джобове“ с вода или лед. Мисията също така ще проправи път за следващото пътуване на Китай до Марс – дързък опит, планиран за 2028 г. Отвъд Марс страната има планове да изпрати сонда на Юпитер и вероятно да организира кацане на луната Калисто, за да събере проби от близък до земята астероид и да изпрати два подобни на „Вояджър“апарати към краищата на Слънчевата система.

Надпревара към Червената планета

Надпревара към Червената планета

Ако пътуването не те убие, животът там може и да успее.