Китай показа зрелищни селфита от космическата си мисия Tianwen 1 на Марс

Наука

Китайската национална космическа администрация (CNSA) публикува четири впечатляващи снимки, направени по време на настоящата ѝ мисия Tianwen 1 на Марс, включително първата пълна снимка на космическия апарат в орбита около планетата.

Новото селфи в орбита е направено от камера, спусната от космическия кораб. Камерата прави снимки и изпраща данните обратно в космическия кораб, за да бъдат препратени оттам у дама, на Земята.

© Снимка: CNSA

Мисията Tianwen 1 включва няколко компонента, между които орбитален апарат, спускаем апарат и роувър. Спускаемият апарат каца успешно на Червената планета през май 2021 г. Марсоходът изследва Utopia Planitia - широка равнина в Северното полукълбо на Марс.

Цветните кадри, показани от Китайската национална космическа администрация на 1 януари, показват космическия апарат, който лети в орбита около Червената планета, също ледената покривка на северния полюс на Марс, както и пейзаж в равнината Utopia Planitia.

CNSA сподели и снимка, която дава по-близък поглед към лъскавия космически кораб с изглед към северната полярна ледена шапка на Марс.

© Снимка: CNSA

Двете снимки на орбиталния апарат са направени от камера, спусната от космическия кораб, който сега се намира на около 350 милиона километра от Земята, се казва в изявлението на CNSA.

Селфитата на космическия кораб ни дават интересна представа за мисията, провеждана от CNSA, но в същото време подчертават как изследването на Марс се е превърнало в международна цел.

Изглед към северната полярна ледена шапка на Марс, която изглежда като завихряния в бяло над червеникавия прашен пейзаж.

© Снимка: CNSA

Китайската марсианска мисия стартира през юли 2020 г. от Wenchang Space Launch Center в провинция Хайнан. Сондата Tianwen 1, кръстена на древна китайска поема, изминава общо 475 километра и навлиза в орбитата на Марс на 10 февруари 2021 г.

След повече от три месеца подготовка, капсулата с марсохода, освободена от сондата, се спуска през марсианската атмосфера в изключително предизвикателни условия и каца успешно на Червената планета на 15 май.

Така Китай става втората държава след САЩ, която има успешно извършено кацане на Марс, а китайският марсоход Zhurong се превръща в шестия марсиански роувър заедно с петте на САЩ.

Марсианската равнина Utopia Planitia, заснета от китайския роувър Zhurong.

© Снимка: CNSA

Китайският роувър Zhurong е висок 1,85 м и тежи 240 км. Той изучава марсианската повърхност в продължение на 224 дни, с което надхвърля два пъти планираната тримесечна продължителност на живота си. Досега Zhurong е изминал повече от 1,4 км.

До момента, мисията Tianwen 1 успява да събере и изпрати на Земята близо 540 гигабайта данни, съобщават още от CNSA. Космическият апарат е в отлична форма и разполага с достатъчно енергия, за да продължи работата си за науката, казват още от Китайската национална космическа администрация.

НАСА показа кадри, заснети от марсохода Perseverance

НАСА показа кадри, заснети от марсохода Perseverance

Видеоклип, заснет от роувъра на НАСА Perseverance („Устойчивост“), показва автономното придвижване на марсохода сред скалистите, извънземни пейзажи покрай кратера Jezero.