
Китай откри нова руда, която съдържа редкоземния елемент ниобий.
© RHJPhtotos/ShutterstockРудата ниобобаотит е съставена от ниобий, барий, титан, желязо и хлорид, съобщава South China Morning Post.
Светлосивият редкоземен метал ниобий в момента се използва най-вече в производството на стомана, укрепвайки я, без да добавя значително тегло. Ниобият се използва и при производството на други сплави, може да се намери и в ускорители на частици и друго високотехнологично научно оборудване, тъй като е свръхпроводник при ниски температури, според британското Кралско дружество по химия.
Находището Bayan Obo се намира в град Баотоу във Вътрешна Монголия. Кафяво-черната руда е 17-ият нов тип, открит в находището, и един от 150-те нови минерала, открити в региона, според Китайската национална ядрена корпорация (CNNC).
Китай в момента внася 95% от своя ниобий, според South China Morning Post.
„В зависимост от обема и качеството на този ниобий той може да направи Китай самодостатъчен“, казва пред вестника Антонио Х. Кастро Нето, професор по електротехника и компютърно инженерство в Националния университет на Сингапур (NUS).

Изглед от въздуха на находището Bayan Obo, където е открита новата руда.
© GETTY IMAGESБразилия е най-големият доставчик в света на редкоземния метал, а Канада е на второ място. Според Геоложкия институт на САЩ в момента е в ход проект за откриване на мина за ниобий и съоръжение за преработка в Южна Небраска. Проектът Elk Creek Critical Minerals ще бъде единствената мина за ниобий в САЩ.
Металът може да бъде по-търсен в бъдеще, тъй като изследователите работят за разработването на ниобиево-литиеви и ниобиево-графенови батерии.
Според S&P Global ниобиевите батерии могат да намалят риска от пожари, когато се използват заедно с литий. Също така ниобиево-литиевите батерии се зареждат по-бързо и могат да се презареждат по-често от традиционните литиеви батерии.
А изследователи от Центъра за усъвършенствани 2D материали (CA2DM) в NUS, който разработва ниобиево-графенови батерии, казват, че те могат да издържат около 30 години - 10 пъти по-дълго от литиево-йонните батерии - и могат да се заредят напълно за по-малко от 10 минути, пише Live Science.