Къде в Европа има най-много вкаменелости на динозаври?

Наука Природа

Новооткрити вкаменелости на два вида страховити древни влечуги, открити на остров Уайт, затвърждават репутацията му като най-доброто място за намиране на динозаври в Европа.

„Адската чапла“ и „Ловецът на брега на Милнър“ - двата вида динозаври, открити на о. Уайт.

© Източник: Instagram / ceratosuchopsinferodios

През периода на ранната креда съвременният остров Уайт представлява заливна зона със средиземноморски климат, с гори и реки, гъмжащи от риби, акули и древни крокодили, пише The Guardian.

„Откритието е наистина вълнуващо, тъй като двата вида са едни от най-харизматичните и загадъчни хищници“, казва Нийл Гостлинг от университета в Саутхемптън, ръководител на разкопките.

Първият екземпляр е наречен Ceratosuchops inferodios, което се превежда като „адска чапла с рогато крокодилско лице“, а вторият - Riparovenator milnerae, което означава „ловец на брега на реката на Милнър“, в чест на покойния британски палеонтолог Анджела Милнър.

Вкаменелостта на „адската чапла“, на възраст 125 милиона години, разкрива дължина на тялото от 9 м, дълга муцуна и цилиндрични зъби вместо остриета, подобни на сабя, характерни за сухоземните месоядни, като T-Rex. Тази анатомия предполага, че животното може да е ловувало по подобен на съвременната чапла начин - стоейки неподвижно във водата, преди да заключи челюсти около преминаващата наблизо плячка според анализа, публикуван в Scientific Reports.

Според учените двата скелета дават уникална информация за това как динозаврите от род Spinosauridae са преминали от сухоземен към земноводен начин на живот за период от десетки милиони години.

„Фактът, че имат тези зъби, подобни на крокодилските, които са идеални за улов на хлъзгава риба, предполага, че те са дебнели във водата и са използвали челюстите си за лов“, казва Гостлинг.

Друга възможност е динозаврите да са ловували полупотопени, подобно на крокодилите, или да са използвали големите си нокти, за да вадят рибата от водата, както правят мечките.

Колекционерите на изкопаеми Брайън Фостър от Йоркшир и Джеръми Локууд изкопават костите на плажа, близо до Брайстоун, в продължение на няколко години. Локууд е пенсиониран общопрактикуващ лекар, който живее на остров Уайт и в момента е докторант по палеонтология. И двамата даряват своите находки на местния музей на “Острова на динозаврите”.

Остров Уайт се намира в протока Ла Манш, на 145 км югозападно от Лондон.