Какво се случва с нашия мозък, когато видим птица сред природата?

Наука • •

Ново проучване дава изненадващи прозрения за това как прекараното време навън влияе върху психичното здраве на хората.

В храма Swayambhunath в Непал посетител храни гълъби. Птиците са повсеместно разпространени в градските и селските райони и нови изследвания показват, че те могат да подобрят психичното здраве на хората.

© Джей Дикмaн / NAT GEO

Проучване, публикувано наскоро в Science, установява, че присъствието на птици кара хората да се чувстват по-позитивни.

В продължение на две седмици участниците в проучването, използващи приложение за смартфон, са подканяни да попълват въпросник три пъти на ден. Въпросите са свързани със заобикалящата ги среда и тяхното психическо състояние. В получените данни се появява забележима тенденция – участниците, които виждат птици, са по-склонни да съобщават, че са в добро настроение.

Изследванията все повече установяват, че излизането навън е добро за нашия мозък, поради което учените искат да знаят повече за това кои аспекти на природата може да са най-терапевтични.

„Този вид проучване ни помага да разберем как ежедневният опит на хората със специфични елементи от природата, като например птици, може да бъде възстановителен“, казва Лиза Нисбет, психолог от Университета “Трент” в Канада, която не участва в това изследване.

Защо да изучаваме птици

„Аз самият нямам конкретен дневен ред, фокусиран върху природата. Не мислех, че ще покажем, че природата има силен ефект“, казва Андреа Мечели, психолог от Кралския колеж в Лондон и един от авторите на доклада.

Вместо това той търси отговори защо хората, които живеят в градовете, изглеждат по-предразположени към психични заболявания, особено към психози.

През 2015 г.Мечели създава приложението Urban Mind, за да търси модели в средите на потребителите. Колко многолюден е градът им? Чувстват ли се в безопасност в своя квартал? Има ли дървета там?

„Първата ни констатация [беше], че природата има много мощен ефект“, казва Мечели. След това той и колегите му се питат дали някои аспекти на природата са по-полезни от други.

През август публикуват проучване, което открива положителен ефект от ходенето покрай канали или реки. За да проучат ефекта от дивата природа, те се обръщат към птиците заради повсеместното им разпространение в селските и градските среди.

Как птиците карат хората да се чувстват по-добре

Последното им проучване включва 1292 участници, главно във Великобритания и Европа, някои от които имат диагноза депресия.

Със събраните данни Мечели извършва статистически анализ, който установява забележимо подобрение в благосъстоянието, когато има птици наблизо, дори ако няма дървета или водни канали. Ползата за психичното здраве се отнася както за хора с депресия, така и за тези без никакви диагностицирани психични състояния.

Природата, отбелязва Мечели, не е лек за всичко. Наличието на дървета и птици, например, не доведе до по-добро усещане за благополучие, при тези участници, които отбелязват, че кварталът им е несигурен.

Какво не знаем

Питър Джеймс, експерт по екологично здраве в “Харвард”, който не участва в проучването, би искал да види повече данни преди да се вадят основни изводи от този доклад.

Проучването, например, разчита на доброволци, мнозинството от които са бели жени, завършили колеж. Проучване, публикувано миналия май, установява, че в проучванията за въздействието на околната среда върху здравето, като новото, няма разнообразие.

Когато анализират данните, изследователите комбинират вариантите на приложението за положителни и отрицателни емоции в две широки категории, което позволява само бегъл поглед върху благосъстоянието на индивида.

И все пак Джеймс и други учени отбелязват, че изследването дава интересна представа за това как специфични аспекти на природата могат да повлияят на благосъстоянието.

„Идентифицирането и оценяването на птици и други диви животни изглежда е обещаващ път за интервенции за добро здраве и благополучие, базирани на природата.“ казва Нисбет.

Патици плуват покрай лотоси във виетнамско езеро. Ежедневният досег с природата, включително с птиците има положителен ефект върху здравето.