Какво е днес времето на Марс? Вече знаем отговора

Наука

Апаратът Insight, който кацна на Марс през ноември 2018г., може да отчита времето на Марс.
© Снимка: NASA

Обикновено сутрин преглеждаме времето, за да придобием представа какво ни чака  през деня. Но ако прогнозата за времето на Земята ви е скучна, хвърлете поглед към последната иновация на НАСА – прогнозата от марсохода InSight за времето на Червената планета.

Освен темпепратурата на Марс InSight може да отчита вятъра и налягането на планетата. „За първи път получаваме такава подробна информация за времето на Червената планета“, казва Дон Банфийлд, директор на метеорологическата мисия.

Галерия | 20 години роботи изследват повърхността на Марс

Апаратът InSight се намира близо до марсианския екватор, на 4 градуса северно, така че изследва марсианската зима. „На северното полукълбо на Марс цари бурно време в момента“, казва Банфийлд.

Според последните данни температурата на Марс в пет сутринта местно време е минус 95 градуса по Целзий. Когато Слънцето затопли повърхността на планетата максималната температура стига минус 5 градуса по Целзий. С помощта на InSight учените също така могат да засичат по-малки урагани. „Те развиват скорост от около 100 километра в час“, казва Банфийлд. „Разклащат апарата и ние виждаме много от тях. По-големите имат диаметър от над 100 метра.“

За разлика от други системи за отчитане на времeто InSight има и специална способност: да засича тектонска активност и метеоритни удари в реално време, което означава, че може да регистрира и земетресения. „С нашата мисия е възможно да филтрираме шума  в данните и да видим кога приближава земетресение“, казва Банфийлд.

Ако искате да знаете какво е времето на Марс днес, може да го проследите ТУК.