Kак хлебарките завладяха света? Най-накрая знаем отговора

Наука • •

Ново проучване проследява еволюцията на немската хлебарка през човешката история, от ислямските халифи до съвременна Европа.

Германската хлебарка (Blattella germanica), на снимката, вероятно е еволюирала от азиатската хлебарка (Blattella asahinai) преди около 2100 години в днешна Индия и Мианмар.

© Озгур Керем Булур / SCIENCE PHOTO LIBRARY

Ако някога сте ставали за среднощна закуска и сте светнали кухненската лампа, само за да откриете армия от лъскави кафяви насекоми, които щъкат по хладилника ви, тогава вече познавате германската хлебарка.

Въпреки името си, германските хлебарки обитават всички континенти с изключение на Антарктида. Всъщност учените смятат, че видът Blattella germanica е най-разпространеният от 4600 вида хлебарки на Земята.

Което е изненадващо, като се има предвид, че животните са били непознати основно в Европа, докато шведският биолог Карл Линей не ги описва за първи път през 1767 г. Както и фактът, че нямат близки роднини там, а и видът не съществува в дивата природа.

И така, как най-малко любимият гост на всички се е превърнал в глобален позор? Според ново проучване отговорът е записан в ДНК на германската хлебарка.

Чрез анализиране на геномни маркери на 281 хлебарки от 17 страни на шест континента и измерване на това колко тясно свързани са тези животни, учените за първи път проследяват бързото разпространение на германската хлебарка.

Всички знаци сочат, че видът се е развил от азиатската хлебарка (Blattella asahinai) преди около 2100 години в днешна Индия и Мианмар.

Тъй като видът очевидно е заменил дивата природа с живот в сянката на хората, германските хлебарки изглежда пристигат в Близкия изток преди около 1200 години - вероятно поради засилената търговия и военни движения в ислямските Омаядски или Абасидски халифати, империи, които някога се простирали от Северна Африка до Западна Азия.

Германските хлебарки правят нов географски скок, когато преди около 390 години колониализмът е в пика си и хлебарките намират своя път към Европа, а по-късно и останалия свят - благодарение на подобренията в транспорта, обхвата на европейската търговия и появата на битово отопление, което позволява на насекомите да оцеляват в студа.

И всички тези движения и миграции били неволно подпомагани от хората.

„Германската хлебарка дори не може да лети“, казва Киан Тан, еволюционен биолог от Харвардския университет и водещ автор на изследването, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences. „Те пътуват на стоп в човешки кораби по целия свят.“

Но не само късметът помага на хлебарките да процъфтяват.

Това по-скоро се дължи на изключителната способност на вида да се адаптира и да се развива - нещо, което учените все още се опитват да разберат днес, с надеждата един ден да научим как да спрем марша на германската хлебарка по планетата.

Прилики и разлики

За да добиете представа колко много са се променили германските хлебарки през последните две хилядолетия, всичко, което трябва да направите, е да ги поставите рамо до рамо с най-близкия им жив роднина, азиатската хлебарка.

Докато двата вида все още са почти идентични, те не биха могли да бъдат по-различни в поведението си.

Азиатските хлебарки летят към източници на светлина, докато немските хлебарки бягат от тях, казва Чоу Ян Лий, градски ентомолог в Калифорнийския университет, Ривърсайд. По същия начин, ако хвърлите двата вида във въздуха, азиатските хлебарки разперват крила, докато немските хлебарки падат на земята, казва той.

„Отдавна подозирахме, че азиатската хлебарка всъщност е предшественикът на германската хлебарка, но тази статия доказва това в голяма степен“, казва Лий, който не участва в новото изследване. „Изключително вълнуващо е.“

Проучването също така разкрива, че генетиката на германските хлебарки отразява човешките взаимоотношения.

Например германските хлебарки в Сингапур и Австралия всъщност са по-тясно свързани със своите братовчеди в САЩ, отколкото други популации от германски хлебарки в близката Индонезия. Това вероятно е така, защото в исторически план САЩ са имали повече търговски отношения със Сингапур и Австралия, отколкото с Индонезия.

„Това е красив пример за връзката между човешките дейности, търговията, войните, колонизацията и разпространението на добре приспособен домашен вредител“, казва в имейл съавторът на изследването Коби Шал, градски ентомолог и експерт по хлебарки в Държавния университет в Северна Каролина.

Отдаване на уважение

Германските хлебарки се конкурират с други хлебарки, където и да отидат, казва Тан.

Една от причините за успеха на вида е по-бързата репродуктивна скорост в сравнение с повечето други видове хлебарки, казва той, което позволява на животните бързо да развият резистентност към пестициди.

По-ранно лабораторно изследване на Шал разкрива, че след години на примамване на хлебарки с напоена с глюкоза отрова, оцелялата популация се е развила в нова порода хлебарки, които напълно отхвърлят сладкишите.

„Просто е невероятно“, казва Лий. „Глюкозата е толкова важно метаболитно гориво за всички организми.“

Лий казва, че той и колегите му са работели върху ново съединение против хлебарки и още докато го тествали в лабораторията, животните станали устойчиви към него.

И това, съчетано с чудесата на съвременния транспорт, го кара да има много малка надежда, че хората ще намерят начин да преборят нашествията от хлебарки в скоро време.

„Ако ме помолите да назова един вид или организъм, който уважавам най-много, това вероятно е германската хлебарка“, казва Лий.