Как тези саламандри оцеляват, когато скачат от най-високите дървета в света?

Природа Наука • •

Тези "скачащи с парашут" саламандри оцеляват при скокове от най-високите дървета в света. Малките земноводни са развили умение да се издигат във въздуха при скок от старите секвои на Калифорния, подобно на парашутисти, се казва в ново проучване.

Възрастен скитащ саламандър (Aneides vagrans) се вкопчва в кората на калифорнийска секвоя. Десетсантиметровите земноводни изграждат домовете си сред слабо проучените балдахини на гигантските дървета.

© Крисчън Браун

Когато бъдат обезпокоени от хищник сред балдахините на най-високите дървета в света, някои саламандри се изправят пред привидно обезсърчаваща задача: прелет до достигане на повърхността, която се намира много метри надолу.

Биологът Крисчън Браун от Университета на Южна Флорида отдавна се чуди как тези саламандри (Aneides vagrans) оцеляват при подобни скокове от крайбрежните секвои на Северна Калифорния – особено след като им липсват кожни ципи, каквито има при някои други „летящи“ земноводни.

Наскоро проведени научни експерименти, с помощта на миниатюрна кутия, използвана като аеродинамичен тунел, разкриват, че смелите 10-сантиметрови същества разчитат на същите техники, използвани от парашутистите. Според проучването, публикувано в Current Biology, земноводните забавят падането си, като изпъват крайниците си до поза, която превръща тялото им в нещо като биологичен парашут.

До момента са известни около 200 вида саламандри по целия свят, които се катерят по дърветата. Но поведението на този вид, уместно наричан саламандър скитник, по време на скок никога не е описвано досега, казва Браун.

Саламандър скитник заема специфичната си поза на парашутист в наскоро проведен експеримент с аеродинамичен тунел.

© Крисчън Браун

„Това е безстрашен петграмов саламандър, който се катери по най-високите дървета на Земята и не се страхува да предприеме скок на вярата“ (1), казва Браун. „Мисля, че това е вдъхновяващо.”

1. Идиомът “скок на вяра” означава да вярвате в нещо без да имате доказателства за него или да предприемете начинание, което има малък шанс за успех.

Вдъхновен от National Geographic

Браун за първи път научава за скитащите саламандри от статия за секвоите на National Geographic от октомври 2009 г. Той се вдъхновява от балдахина, който се образува по върховете на гигантските дървета, както и от необикновените, и често недоизучени животни, които живеят там.

За своето изследване Браун и неговият екип използват миниатюрна кутия, като аеродинамичен тунел, за да симулират свободното падане на саламандъра - нещо като зала за скачане с парашут на закрито за земноводни.

След това те събират пет скитащи саламандри от калифорнийската гора и ги пускат един по един в аеродинамичния тунел. Екипът записва движенията на всяко животно във видео със забавен каданс.

Саламандрите веднага заемат поза като парашутисти, което създава съпротивление, забавящо скоростта им на падане. Ефектът е подобен като при човек, който изважда ръката си през прозореца на движеща се кола и я насочва срещу вятъра.

При повечето опити земноводните развяват и опашките си, за да коригират курса. Също така, понякога се наклоняват, за да “завиват” или прибират единия крак към тялото си, като се завъртат около него по време на полета. Тези усилия им дават прецизен контрол върху спускането и забавят скоростта им с около 10 %.

Създаден да се извисява и да се изкачва

Освен за “полет”, скитащите саламандри са отлично пригодени за приплъзване - те имат по-плоско тяло, дълги крака и стъпала спрямо размера на телата им, отколкото други видове саламандри, казва Браун. Тази уникална физика ги прави и добри катерачи.

Подобни адаптации предполагат също, че те се справят успешно и в други ситуации, освен при случайни падания или бягство от хищници, например, когато търсят партньори, храна, вода или сянка.

Това е начин на транспорт“, казва Браун, нещо “като да се качваш и слизаш с гравитационния асансьор“.

Най-високите дървета са труднодостъпни и изискват специално оборудване и обучение, за да бъдат проучвани.

В същото време, тези местообитания се свиват драстично. Останали са само около 5 % от автентичните стари секвои в Калифорния след десетилетия на индустриална сеч, а горските пожари продължават да заплашват оцелелите. Изменението на климата вероятно също ще промени деликатната мъглива среда сред балдахините им, застрашавайки местните обитатели.

„Спешно се нуждаем от базови данни за екосистемите сред секвоите, за да разберем как се променят и да ги защитим“, казва Браун.