Защо лошият сън е заплаха за здравето?

Наука

Сънят е важен по толкова много причини. Но освен всичко, добрият сън е необходим за поддържане на хормоналния баланс в организма. А хормоналният баланс е от значение за всички телесните функции и процеси.

© Илюстрация: IStock

„Недостатъчният сън е епидемия, която толкова много хора приемат за даденост, просто като част от натоварения начин на живот“, казва д-р Сара Готфрид, клиничен асистент в катедрата по интегративна медицина и хранителни науки в унивеситета “Томас Джеферсън” във Филаделфия. ”Но добрият сън е от решаващо значение за здравето на хората”, допълва тя.

Как сънят и хормоналният баланс са свързани

Почти всеки хормон в тялото се освобождава в отговор на циркадния (биологичен) ритъм, известен също като цикъл сън-будност.

Качественият сън е важен за регулиране на редица хормони, включително кортизол, естроген и прогестерон, хормони на глада, инсулин, лептин и грелин, мелатонин, хормони на щитовидната жлеза, хормони на растежа.

Мелатонинът например контролира моделите на съня и казва на тялото кога да заспи. Хормонът на растежа се освобождава по време на дълбок сън и е важен за развитието на организма и регенерацията на клетките. Кортизолът, известен като хормон на стреса, зависи от времето на съня и неговата продължителност. А продължителността на съня определя качеството на хормоните, които тялото произвежда.

„Когато се отпуснете, заспите добре и се събудите с усещане за възстановяване, вашият кортизол достига своя връх в рамките на 30 минути след събуждането. Този пик определя работата на всички други хормони, включително на щитовидната жлеза и естрогена”, казва Готфрид.

Естроген, прогестерон и хормони на щитовидната жлеза

Естрогенът и прогестеронът играят роля в поддържането на здравето на репродуктивната система.

„Когато не спите добре, нивата на кортизол се повишават. Това може да наруши съотношението между естроген и прогестерон, да затрудни работата на щитовидната жлеза и да има отрицателен ефект върху метаболизма (процесът на химични реакции в тялото, който превръща храната в енергия)“, добавя Готфрид. “Лекият сън или сънят, който често се прекъсва, не върши работа.”

Повече сън невинаги е по-добре

Но и „повече сън не винаги е по-добре“, казва Готфрид. Тъй като доброто качество на съня е от съществено значение за здравето и регулацията на хормоните, прекомерният сън - подобно на недостатъчния сън - може да има някои отрицателни ефекти върху организма, включително върху метаболизма, концентрацията и тонуса на човек.

Качеството на съня може да бъде подобрено с някои лесни техники, пише Health Line.

  • Стремете се към седем до девет часа сън на нощ.
  • Лягайте и се събуждайте по едно и също време.
  • Използвайте маска за сън или тъмни завеси.
  • Ако спите лошо, ограничете приема на захар на следващия ден, за да компенсирате нарушените нива на инсулин.
  • Поддържайте мястото за сън хладно и добре проветрено.
  • Създайте си рутина за разпускане, за да се подготвите за почивка.
  • Дръжте електрониката, изкуствената светлина и телефоните извън спалнята.